Banner

Nieuwe markt dankzij de LEI Business Innovation Approach

Gepubliceerd op
19 maart 2014

Peter Fopma, New Business Manager bij Mueller

Zonder de begeleiding van LEI Wageningen UR hadden we nooit met koeling in Ethiopië geëxperimenteerd. Heel simpel. Zij hebben ons geholpen een stuk markt aan te boren waar we anders nooit aan hadden gedacht. Onze verkopers waren zelfs eerst heel sceptisch.

De LEI Business Innovation Approach is ook een mooie vorm om de klantvraag helder te krijgen. Daarbij hielden we de richtlijnen aan van het BoP Innovation center, dat ons gedeeltelijk gefinancierd heeft. Zo genereren wij business waarmee we lokale ondernemers versterken.

Tegelijk is de aanpak van het LEI heel waardevol voor bedrijven hier. De begeleiders doen het marktonderzoek en kennen de wegen naar lokale overheden. Voor ondernemers die dat zelf moeten doen, is dat een grote drempel om in het buitenland aan de gang te gaan.

Ook de methodiek die het instituut toepast bij het in kaart brengen van markten en product- marktcombinaties is waardevol. Ik heb daar delen van overgenomen, die ik blijf gebruiken.

We komen op een laagdrempelig manier binnen in landen waar we anders pas over een jaar of vijf aan de bak zouden komen.