Onderzoek voor en door kinderen een succes!

17 april 2013

Na weken van voorbereiding door kinderen en wetenschappers was het op 17 april dan eindelijk zover: 60 kinderen uit groep 5 van OBS de Kern (Ede) gingen op de campus van Wageningen aan de slag met wetenschap.

Het bezoek aan Wageningen University was voor groep 5 van OBS de Kern onderdeel van hun project 'Typisch Holland". Het project was voor de kinderen een ontdekkingstocht langs de kaart van Nederland en typisch Hollandse gebeurtenissen, schilderijen en boeken. Het bezoek aan de universiteit van groep 5 was niet alleen leuk en leerzaam voor kinderen, maar zeker ook voor wetenschappers! De kinderen werkten gedurende de ochtend namelijk mee aan wetenschappelijk onderzoek van wetenschappers van WageningenUR.

'Kaartenmakers van de Toekomst'

Het thema van de ochtend was 'Kaartenmakers van de Toekomst'. De ochtend begon met een college van wetenschapper Ron van Lammeren (leerstoelgroep Geo-informatiekunde & remote sensing) over kaarten maken, meten en het doen van wetenschappelijk onderzoek. Na het college gingen de kinderen aan de slag met allerlei opdrachten, waarvan bij een tweetal opdrachten wetenschappelijke gegevens zijn verzameld. Pabo-studenten van de CHE hebben een actieve bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de opdrachten.

Het eerste wetenschappelijke onderzoek vond plaats onder leiding van MSc student Tsoefiet van Beuningen (leerstoelgroep Geo-informatiekunde & remote sensing). De kinderen gingen bij dit onderzoek op zoek naar een dropje in een afgebakend gebied. Tsoefiet gebruikt de verzamelde data om een beeld te krijgen van het ruimtelijk inzicht onder kinderen.

Het tweede onderzoek was een voedingsonderzoek met als doel meer inzicht te krijgen in smaakvoorkeuren en consumptiepatronen van groente en fruit bij kinderen. Wetenschapper Ellen van Kleef en MSc student Ilse Bruggers van de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag voerden dit onderzoek uit.

hebben opdrachten voor de kinderen gemaakt, en hadden gedeeltelijke verantwoordelijkheid voor de beleidinging van de kinderen tijdens deze ochtend.

Na afloop van de ochtend kregen alle 60 jonge onderzoekers een onderzoekscertificaat van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University uitgereikt. En binnenkort brengen de wetenschappers nog een afsluitend bezoek aan OBS de Kern om verslag te doen over de verkregen onderzoeksresultaten.