Studentenverhaal

Student Nick Warmelink - BSc Bos- en Natuurbeheer

Nick Warmelink volgt de bachelor opleiding Bos- en Natuurbeheer bij Wageningen University en zit nu in het tweede jaar. Hij is blij met deze keuze: “Aardrijkskunde en biologie waren mijn favoriete vakken op de middelbare school, dus ik zit hier helemaal goed!”

Vooral de combinatie van theorie en praktijk past goed bij mij.

Studiekeuze

En dat terwijl hij eigenlijk naar Wageningen University kwam voor een hele andere opleiding. “Mijn eerste keuze was de bachelor opleiding Biotechnologie, totaal iets anders dan wat ik nu studeer. Na één periode zag ik in dat dit een verkeerde keuze was geweest. Vervolgens ben ik een andere opleiding gaan zoeken binnen Wageningen University. Zo kwam ik bij Bos- en Natuurbeheer terecht.”

Opleiding

“Ik vind de opleiding geweldig, het bevalt me heel goed: vooral de combinatie van theorie en praktijk past goed bij mij. Van de vakken die ik tot nu toe gevolgd heb vond ik “Flora en Fauna”, “Bodems en landschappen van Nederland”, “Resource Ecology” en “Veldpracticum Bos- en Natuurbeheer” het leukste. Tijdens het “Veldpracticum Bos- en Natuurbeheer” ben je vooral zelf veel bezig met het doen van onderzoek: hierdoor breng je een groot deel van wat je geleerd hebt in de praktijk.

Bos- en Natuurbeheer is voor een wetenschappelijke opleiding erg op de praktijk gericht, je bent relatief veel buiten in het veld waar je observeert en aan de slag gaat met wat je in de collegebanken hebt geleerd. Maar het blijft een wetenschappelijke opleiding, dus er komt ook veel theorie en soms droge stof bij kijken.

Aan het eind van je eerste en tweede jaar verblijf je een periode op een camping in Garderen, een dorpje op de Veluwe, om onderzoek te doen. Je maakt lange dagen en het is erg intensief, maar wanneer je aan het eind mooie resultaten hebt, geeft dat veel voldoening! Uiteraard is er in de avonden en tussendoor ook tijd voor ontspanning. In zo’n week leer je je studiegenoten een stuk beter kennen dan in de collegezalen!”

Studentenleven

“Ik ben naast mijn opleiding behoorlijk actief. Bij de studievereniging van Bos- en Natuurbeheer, WSBV Sylvatica, heb ik eerst een jaartje in verschillende commissies gezeten. Nu zit ik in het bestuur en vervul ik de functie “Commissaris Onderwijs”. Dit betekent onder andere dat ik de collectieve meeloopdagen organiseer en dat ik in de Opleidingscommissie zit waarin over de inhoud van de opleiding wordt gesproken. Onderdeel uitmaken van een commissie of bestuur is naast erg gezellig ook heel leerzaam, ik kan het iedereen aanraden!

Daarnaast zit ik bij studentenvereniging SSR-W, hier zit ik in een supertoffe jaarclub. Ik zit ook in een studentenvoetbalteam dat meedoet aan de interne competitie van studentensportcentrum de Bongerd: vv Ballen in het Bos is al twee maal kampioen op rij! Op de Bongerd kun je allerlei sporten beoefenen, individueel of met een groep. Zo kan je ook een eigen team oprichten en je inschrijven voor een competitie.”

Terug naar Studenten vertellen