UITGELICHT - Innovatief online platform voor efficiëntere samenwerking agrifood-keten

Bedrijven die onderling veel zaken doen, zijn gebaat bij op elkaar afgestemde computersystemen. Als bedrijven te maken hebben met veel verschillende toeleveranciers en afnemers, zijn hele zware, dure softwarepakketten nodig om elkaars informatie te interpreteren en verwerken. Een veel slimmere mogelijkheid is dat alle bedrijven gebruik maken van een online platform waar informatie wordt gedeeld. Voor de agrifood-keten ontwikkelen Europese bedrijven en kennisinstellingen, onder leiding van onder andere LEI Wageningen UR, de komende twee jaar zo’n platform.

Het innovatieve van dit platform is dat het een open omgeving is waar, onder bepaalde voorwaarden, app-developers toepassingen in de markt kunnen zetten. Dus net zoals bijvoorbeeld App Store of Google Play, maar dan nu voor business-to-business toepassingen.

Ontwikkeling platform voor apps

Partners uit Duitsland, Groot-Brittannië, België, Griekenland, Noorwegen, Turkije, Zwitserland, Israël en Nederland kwamen 9 april 2013 j.l. bij elkaar in Den Haag voor de officiële aftrap van het project, genaamd FIspace (Future Internet space). Samen ontwikkelen ze een virtuele omgeving die het voor bedrijven in de agrifoodketen makkelijker maakt relevante informatie te delen. Op FIspace komen applicaties beschikbaar waar bedrijven in de keten behoefte aan hebben. Aan enkele apps wordt al gewerkt, maar agrifood- en logistiekbedrijven worden opgeroepen om meer ideeën aan te leveren. Ook externe app-developers kunnen intekenen op de ‘open calls’ die de komende maanden gaan volgen.

De basis voor enkele apps is al gelegd in twee voorgaande EU-projecten: SmartAgriFood en FInest. Zo zijn er apps die continu de condities meten waarin versproducten zich bevinden; vanaf het moment dat ze bij de teler op het land staan, totdat ze, na oogst, opslag en vervoer, bij de retailer aankomen. Dankzij die informatie kan nauwkeurig vastgesteld worden hoeveel product er te verhandelen is en wat de kwaliteit daarvan is. Dat stelt partijen in staat vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Fruit dat binnen een paar dagen overrijp zal zijn, is bijvoorbeeld beter verhandelbaar door een marktkoopman dan een groentespeciaalzaak. Door kwaliteit, hoeveelheid en markt goed op elkaar af te stemmen wordt een hoop verspilling voorkomen. Daar profiteren alle partijen in de keten van.

Ketensamenwerking ondersteunen

Voor het opzetten van een virtueel netwerk dat de samenwerking tussen ketenpartijen versoepelt is 20 miljoen euro beschikbaar. De Europese Commissie draagt 13,5 miljoen euro bij. Tegelijkertijd worden er nog vier soortgelijke platforms ontworpen: voor de gezondheidszorgsector, de energiesector, de media en de maakindustrie. Op bepaalde punten, zoals het waarborgen van een veilig, betrouwbaar systeem, werken al deze sectoren samen.