UITGELICHT - LEI onderzoekt duurzaamheid in keten cacao

Als wereldspeler in de cacaohandel heeft Nederland een grote rol in het streven naar duurzame chocola. Internationale cacaoverwerkende bedrijven met fabrieken in Nederland werken daar graag aan mee. In 2011 ondertekenden belangrijke ketenpartijen als Mars, HEMA en Plus supermarkten de ambitieuze doelstelling om in 2025 een volledig duurzame cacaoconsumptie te hebben in Nederland. De inkoop van duurzame cacao door de tien grootste bedrijven in de cacaosector wereldwijd varieert enorm. Dit lag vorig jaar tussen de 1% en 15%. Onderzoek voor metingen is daarom noodzakelijk om de impact van duurzaamheidsinvesteringen op waarde te schatten.

Impact van certificering

LEI Wageningen UR geeft inzicht in de duurzaamheid van de cacaoketen. Welke voordelen hebben bijvoorbeeld Ghanese en Ivoorse boeren daarbij, waar veel cacao wordt geëxporteerd, en welke impact heeft certificering (ook wel vrijwillige standaarden genoemd)Neem bijvoorbeeld UTZ-certificering en de interventies die daarmee samenkomen met boerenfamilies en coöperatieven in Ghana en Ivoorkust. Het certificaat heeft als doel de productiviteit en kwaliteit van boerenbedrijven te vergroten en transparantie te verbeteren, van producent tot consument. Daarnaast beoogt het cacaogemeenschappen te versterken. In meerdere opzichten kan certificering voordelen voor boeren opleveren; zij:

  • ontvangen vaak een hogere prijs voor de cacao;
  • verbeteren hun kennis over teelttechnieken in trainingen;
  • krijgen betere toegang tot kennis- en handelsnetwerken, die productverbeteringdoorzetten maar die ook nieuwe markten openen.

Het LEI meet samen met anderen[1] duurzaamheid van ketens. In de Monitor Duurzaam Voedsel meet het LEI de trends in het duurzame koopgedrag. Op www.duurzaamheidlandbouw.nl publiceert het LEI alle prestaties van de Nederlandse land- en tuinbouw. Het LEI onderzoekt en adviseert ook over marktontwikkelingen in duurzame handel. Daarnaast is Wageningen UR de Europese coördinator van The Sustainability Consortium (TSC). Dit is het netwerk van internationale bedrijven,dat werkt aan het meetbaar maken van de duurzaamheid van de belangrijkste consumentenproducten. In 2012 werd TSC uitgeroepen tot een van de tien World Changing Ideas

Samenwerking met Cargill

Een bedrijf als Cargill committeert zich al meerdere jaren aan het verduurzamen van de cacaoketen: de Cargill CocoaPromise. Dit programma bouwt aan de vooruitgang die gemaakt is in het opleiden van boeren en samenwerkingen met boerencoöperaties. Met als doel om een verschil te maken in het leven van de boeren en hun gemeenschappen, en om waarde te creëren voor hun bedrijf en hun klanten, door zich te verzekeren van een betere kwaliteit cacao. Cargill werkt samen met het LEI om de meting van de effectiviteit van haar programma's verder te professionaliseren.




[1] Het LEI werkt samen met de boeren zelf, maar ook met multinationals als Cargill, Kraft Foods,  certificeerders als UTZ en Rainforest Alliance, het Initiatief voor Duurzame Handel (IDH), Solidaridad, WWF en met andere onderzoekers van CIRAD of bijvoorbeeld het KIT.