Studentinformatie

Vergelijk de master Geo-Information Science

Over de master Geo-Information Science

De master Geo-information Science combineert expertisevelden op het gebied van ICT, geografische informatiesystemen (GIS), omgevings- en sociale wetenschappen. De opleiding bevat behalve vakken die betrekking hebben op methoden en technieken in GIS en remote sensing, ook vakken op het gebied van geo-informatie processen, zoals gegevens binnenhalen, gegevens analyseren en presentatie van gegevens. Je leert hoe je met geografische informatiesystemen en remote sensing technieken oplossingen kunt vinden voor ruimtelijke vraagstukken in relevante toepassingsvelden van de omgevingswetenschappen.

Vergelijk de master Geo-Information Science met soortgelijke opleidingen in Nederland

• De master Geomatics – for the built environment aan de TU Delft is vooral op de stad gericht. De Wageningse master Geo-Information Science is breder van aard en je houdt je meer bezig met het oplossen van ruimtelijke vraagstukken met behulp van GIS en remote sensing technieken in het groene domein.
  • De master Geographical Information Management and Applications (GIMA) is een samenwerkingsverband tussen Universiteit Utrecht, Wageningen University, TU Delft, en Universiteit Twente. Deze masteropleiding bestaat voornamelijk uit afstandsonderwijs en kan ook in deeltijd worden gevolgd. De nadruk ligt er op management en ontwikkeling van geo-informatie toepassingen en projecten. Bij de master Geo-Information Science richt je je op het oplossen van complexe ruimtelijke vraagstukken in het groene domein en toepassingen in vakgebieden als ruimtelijke planning, natuur- en landschapsbeheer, duurzame landbouw en watermanagement.
  • Bij opleidingen zoals Sociale Geografie, Aardwetenschappen, ICT, Omgevingswetenschappen en Biologie kan GIS ook aan bod komen. Bij de master Geo-Information Science combineer je echter de aspecten van verschillende domeinen. En kan je afhankelijk van je voorkennis en interesse een accent aanbrengen in bepaalde domeinen.

Verschillen tussen de master Geo-Information Science en verwante opleidingen Wageningen

Bij andere masteropleidingen van Wageningen University kan je ervoor kiezen om bepaalde onderdelen van de master Geo-Information Science in het programma op te nemen. Zo kun je bijvoorbeeld Remote Sensing en GIS studeren bij de masters Forest and Nature Conservation en Earth and Environment. Maar bij geen van de masters vormt Geo-informatie een integraal onderdeel van het studieprogramma. Dit maakt de master Geo-Information Science uniek binnen Wageningen University.

> ga terug naar de opleiding Geo-Information Science