Vrijheid vieren in tijden van corona

4 mei 2020

4 en 5 mei herdenken en vieren we vanwege de coronacrisis op een andere manier dan we gewend zijn. Het is traditie dat studenten betrokken zijn bij de organisatie van 4 en 5 mei, als verhalenverteller, kranslegger of vrijwilliger bij het bevrijdingsfestival. Ook voor hen is het dit jaar anders. Hoe doen we het dit jaar en hoe 75 jaar geleden?

Op 4 mei leggen bestuursleden van studentenweerbaarheid Transvaal traditiegetrouw een krans op het nationaal monument op de Grebbeberg. Ondanks dat de herdenkingsceremonie en de viering niet door kunnen gaan vanwege de corona-uitbraak, zijn Transvaal-leden aan het kijken of er tóch een krans mag worden gelegd.

Jaenet ter Schure (23, masterstudent Plant Sciences en Plant Biotechnology) zit in de organisatie van Kabaal am Gemaal, een van de podia van het bevrijdingsfestival in Wageningen. We zijn aan het kijken of we in de herfst een kleine editie van Kabaal am Gemaal kunnen houden. Als corona het tegen die tijd wél toelaat, natuurlijk.’

Ceres-lid Lukas Golterman zou in de middag van 4 mei het verhaal vertellen van een aantal Wageningse verzetsstrijders die een overval pleegden op het gemeentehuis om het bevolkingsregister te stelen. ‘Helaas is het door corona nu onmogelijk om samen te herdenken’, zegt Golterman. ‘Desondanks staan we toch stil bij 4 en 5 mei en we gaan zorgen dat het verhaal volgend jaar weer kan worden verteld.’

Bevrijdingsfeest Wageningen 1945

Tijdens de bevrijding zelf zijn er weinig foto’s gemaakt van feestende Wageningens, er waren amper mensen in de stad die vanaf 1 oktober 1944 geëvacueerd was. Hier zien we de viering op de Markt, niet op 5 mei, maar in augustus 1945.

Wat RAF-piloten zagen tijdens de bevrijding

De WUR-bibliotheek herdenkt de Nederlandse bevrijding met een kleine online tentoonstelling. De tentoonstelling bevat 34 luchtfoto's en enkele details van deze foto's. De serie begint met een paar items over het begin van de Tweede Wereldoorlog en richt zich op gebeurtenissen die plaatsvonden van september 1944 tot mei 1945.