Wageningen University & Research benoemt Friedhelm Taube tot hoogleraar

20 december 2018

Professor Friedhelm Taube is door de raad van bestuur van Wageningen University & Research benoemd tot buitengewoon hoogleraar (special professor) Grass-based dairy farming. Deze nieuwe leerstoel is ingegaan 1 november 2018 en wordt gefinancierd door LTO, Wageningen Livestock Research, Zuivel.nl en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De leerstoel is ondergebracht bij de leerstoelgroep Dierlijke productiesystemen, die onder leiding staat van prof. Imke de Boer.

Prof. Friedhelm Taube (1955) studeerde Agrarische wetenschappen in Kiel en promoveerde er in 1986. In zijn onderzoek in Kiel richtte prof. Taube zich op gras- en voedergewassen. In 1995 werd hij benoemd tot hoogleraar Gras- en voedergewaswetenschappen en directeur van het Instituut voor Gewaswetenschappen en Plantenveredeling aan de Universiteit van Kiel. Sinds 1997 is prof. Taube hoofd van de interdisciplinaire onderzoeksgroep ‘Biologische landbouw en extensieve landgebruikssystemen’ en hoogleraar Gras en voedergewassen / biologische landbouw met een sterke onderzoeksfocus op duurzame en ecologische intensivering. Ook was hij voor de periode 2002-2004 president van de German Crop Science Society en faculteitsdecaan van de Faculteit Landbouw en Voedingswetenschappen aan de Kielse universiteit. Sinds 2017 is hij lid van de wetenschappelijke adviesraad voor landbouwbeleid, voedsel- en consumentenbescherming inzake gezondheid van het Duitse ministerie voor Voedsel en Landbouw in Berlijn.

Met zijn ruim dertig jaar onderzoekservaring in graslandkunde en ruwvoerproductie heeft hij 475 artikelen op zijn naam staan, waarvan ruim 120 ‘peer-reviewed’ in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Als buitengewoon hoogleraar Grass-based dairy farming in Wageningen gaat prof. Taube zich richten op de uitdaging om de melkveehouderij op grasland te combineren met het verbeteren van andere zogeheten ecosysteemdiensten, zoals landschapskwaliteit (inclusief koeien in de weide), biodiversiteit en koolstofvastlegging. Dat vergt een systeembenadering die de complexe wisselwerking tussen bodem, planten (gras maar ook andere voedergewassen), herkauwers (grasopname, grasgebruik, waarde van mest), voedselvoorziening en andere ecosysteemdiensten in samenhang beschouwt.