Persbericht

Wageningen University versterkt nanotechnologie onderzoek met benoeming hoogleraar

11 juni 2012

Aldrik Velders is door Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, benoemd tot gewoon hoogleraar Bionanotechnologie.

Met de nieuwe leerstoel verstevigt de universiteit het fundamenteel en toepassingsgerichte onderzoek naar biomoleculen en nanomaterialen die een rol spelen in voeding, gezondheid en de biologie.

In de nieuwe leerstoel BioNanoTechnology (BioNT) zal prof. Aldrik Velders zich richten op het onderzoeken van (anorganische) nanomaterialen en de interactie daarvan met biologisch relevante moleculen. De verkregen kennis over eigenschappen en effecten van nanodeeltjes in en op biologische systemen vormen de basis voor het ontwikkelen van nieuwe materialen, medicijnen en sensoren. Een belangrijk onderzoeksthema betreft ook microfluïdische systemen, die ontworpen worden als modelsysteem voor biologische structuren en als platform voor analysemethoden met zeer hoge gevoeligheden. Spectroscopie speelt een belangrijke rol in het onderzoek, met een focus op kernspinresonantie (NMR/MRI) en optische detectie (absorptie/luminescentie) technieken. BioNT zal in nauwe samenwerking met de leerstoelgroepen Fysische chemie en kolloïdkunde en Organische chemie opereren. De benoeming is per 1 april ingegaan.

Aldrik Velders (1970) was universitair hoofddocent in de leerstoelen Supramoleculaire chemie & technologie (MESA+ Instituut voor Nanotechnologie) en Biomedische chemie (MIRA Instituut voor Biomedische technologie en technische geneeskunde) aan de Universiteit Twente, waar hij sinds 2004 een positie bekleedde. Daarvoor werkte hij in Italië in de farmaceutische industrie en als postdoc aan de Universiteit van Florence. Aldrik Velders promoveerde aan de Universiteit Leiden op onderzoek aan metaal-bevattende anti-tumor medicijnen. Hij studeerde scheikunde aan de Universiteit Utrecht en in Pavia (Italië). Aan de Universiteit Twente deed hij veel ervaring op in onderwijs en onderzoek op het gebied van analytische technieken, supramoleculaire chemie, biomaterialen en nanodeeltjes. Voor zijn onderwijskwaliteiten ontving hij recentelijk de prijs voor beste docent en aan de universiteit van Castilla-La Mancha in Spanje is hij benoemd tot ere-medewerker.