Promotie

Zit ik vol?!

Het is een dagelijkse worsteling voor veel mensen: hoe zorg ik ervoor dat ik niet te veel eet, zonder binnen afzienbare tijd weer een hongergevoel te krijgen of zin in iets lekkers. Hoe vol je je voelt wordt niet alleen bepaald door interne signalen, ook je eigen verwachtingen met betrekking tot wat en hoeveel je hebt gegeten spelen een belangrijke rol.

It is frustrating that curviness is more appreciated during scarcity while being skinny is the ideal in times of abundance
Els Bilman

Zo blijkt uit één van onze studies dat de consument na het eten van zoete producten, sneller een honger gevoel verwacht. Deze verwachtingen zijn gedeeltelijk gebaseerd op eerdere eet-ervaringen maar worden ook beïnvloed door signalen uit de omgeving zoals promotie teksten en het uiterlijk van verpakkingen. Onderzoek in dit proefschrift laat zien dat het benadrukken van de verzadigingswaarde van een product door middel van  het uiterlijk van een verpakking maar ook door de tekst op een verpakking, invloed kan hebben op de hoeveelheid die mensen eten, zowel tijdens de huidige als de volgende maaltijd.

Lees ook