Product
Consumentenonderzoek voor snelle productverbeteringen
Resultaten van consumentenonderzoek stellen de producent in staat het product verder te optimaliseren, zodat de marktkansen worden vergroot. Deze methode wordt vaak toegepast om een eerste indruk te krijgen van wat consumenten van bepaalde producten vinden.
Indicatief consumentenonderzoek is een snelle methode waarbij op basis van de resultaten van het onderzoek direct productverbeteringen doorgevoerd kunnen worden die in een volgend onderzoek wederom beoordeeld kunnen worden (test en re-test).
Consumentenonderzoek geeft antwoord op bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Wat vindt men van de smaak van het product als geheel (lekker), maar ook van individuele aspecten als zoutgehalte, zoetheid, sterkte van de smaak, textuur?
- Wat vindt men de sterke/zwakke kanten van het product?
- Op welke punten kan het product nog verder worden verbeterd?
Werkwijze
In tegenstelling tot sensorisch onderzoek, worden voor consumentenonderzoek ‘naïeve’ consumenten ingezet(+/- 60), d.w.z. mensen die niet getraind zijn, maar die goed kunnen beoordelen hoe lekker ze een product vinden en die regelmatig de te onderzoeken producten eten.
Elk product wordt afzonderlijk beoordeeld op aantrekkelijkheid van het uiterlijk, lekkere smaak en een aantal relevante smaak- en textuur attributen (b.v. zoet, zuur, romig, dik, fruitig, vet, plakkerig), die door de niet getrainde consument goed te interpreteren zijn. Verder wordt gebruik gemaakt van just-right-scales om te zien in hoeverre de productaspecten voldoen aan de wensen van de consument. De sensorische attributen zullen op basis van beschikbare kennis door CS&IS in overleg met de klant worden bepaald.