Product
De Home-use test: product beoordelen in eigen natuurlijke situatie
Bij een Home-use test beoordelen de consumenten een product in hun eigen thuissituatie. Het voordeel is dat het product dan in een natuurlijke situatie (thuis, met andere producten, op een normaal eetmoment, met andere maaltijdcomponenten, tezamen met andere personen etc.) worden waargenomen, geconsumeerd en beoordeeld.
Dit gebeurt door de hoofddeelnemer van het huishouden in het onderzoek of door meerdere huisgenoten. Met name producten die reeds in een indicatief consumentenstudie zijn onderzocht en een goed perspectief leken te bieden, zijn geschikt voor een consumentenstudie. Verder is een home-use test met name geschikt, als het wenselijk is dat de consument nog zelf aan de slag gaat met het product, bijvoorbeeld bij warme maaltijden.
Een home-use test is onder andere geschikt voor het vaststellen van de huishoudmening en de potentie van het product. Ook is het mogelijk om de lange termijn acceptatie te onderzoeken. In dit geval krijgen de consumenten de producten gedurende een aantal weken mee naar huis.
Werkwijze
CS&IS beschikt over een groot consumentenbestand waaruit de deelnemende consumenten obv vooraf opgestelde criteria geselecteerd worden. Consumenten vullen hun waarderingen in m.b.v. een online vragenlijst (Eyequestion). De vragenlijst kan heel eenvoudig zijn en alleen naar ‘lekker’ vragen, maar kan ook veel uitgebreider met vragen over bijvoorbeeld het uiterlijk van het product, de smaakbeleving, het bereidingsgemak. Aangevuld met bijvoorbeeld vragen over de verpakking en de prijs die de consument er voor over zou hebben.
Kosten
Prijzen vanaf € 13.500100 | 1 | €13.500 |
100 | 4 | €25.100 |
100 | 8 | €35.000 |