Uitgave
De wolhandkrab, een Hollandse exoot; Een marktverkenning
Er is een omvangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse wolhandkrab, bestaande uit Chinese, Japanse en Koreaanse consumenten in grote Europese steden.
In 2010 bedroeg de totale vangst van wolhandkrab in Nederland circa 140 ton. Daarvan was ongeveer de helft afkomstig uit het rivierengebied en de andere helft uit het noorden en het IJsselmeergebied. Zie paragraaf 3.1.
De Nederlandse sector voor wolhandkrab zou volgens handelaren de afzet in potentie vijf tot tien keer kunnen verhogen. Zie paragraaf 3.2
Om deze groei te realiseren is effectieve promotie benodigd, gericht op potentiële afnemers van Chinese, Japanse of Koreaanse afkomst. Mogelijke instrumenten kunnen zijn: advertenties in vakbladen, communicatie via netwerken van handelaren en certificering. Zie hoofdstuk 4.
Overige uitkomsten
De Nederlandse keten voor wolhandkrab bestaat uit circa 250 beroepsvissers en drie handelaren die het product exporteren. Zie paragraaf 2.2.
In de afgelopen jaren is de prijs per kg wolhandkrab gestegen, naar circa 10 euro per kg in 2010. En is de prijs na het vangstverbod in het rivierengebied verder gestegen naar circa 12 euro per kg. Zie paragraaf 2.2.
Voor veel consumenten in China, Korea en Japan is de wolhandkrab een delicatesse, die gemiddeld tussen de één tot vijf keer per jaar wordt geconsumeerd. Uitzondering is de regio in en rond Shanghai, waar men het product aanzienlijk vaker eet. Zie paragraaf 4.1.
Hoewel het eten van sommige delen van de wolhandkrab vanuit gezondheidsrisico afgeraden wordt (bijvoorbeeld maag en longen), blijkt in de praktijk dat ze na het koken of stomen van de gehele krab toch (ongewild) gegeten worden. Zie paragraaf 4.1.
Ter realisering van marktkansen dient er meer samengewerkt te worden in de keten. Voor het organiseren van promotie, maar ook om aan uitdagingen als het vangstverbod en beheer te werken. Zie hoofdstuk 5.
Methode
De Kenniskring Binnenlandse visserij heeft LEI Wageningen UR gevraagd om een marktverkenning uit te voeren om kennis en inzicht te krijgen in de huidige markt, potentiële markten en promotiemogelijkheden van de wolhandkrab. Zie paragraaf 1.1.
Naast deskresearch naar bestaande informatiebronnen, zijn enkele interviews uitgevoerd met betrokkenen om de keten en marktmogelijkheden in kaart te brengen. Om meer te weten te komen over de consumptie van wolhandkrab, is gesproken met consumenten uit China, Korea en Japan. Zie paragraaf 1.3.
Publicatie
Rapport 2012-006. Auteurs: Bakker, T. en W. Zaalmink, Den Haag, LEI, 2012. ISBN 978-90-8615-593-4. Prijs € 13,25 (inclusief 6% btw), 38 pagina's.
Gedrukt exemplaar bestellen:
- Tel: 070-3358125/123