Elf basisscholen in finale ‘De beste schoollunch’

2 april 2012

Op dinsdagochtend 3 april betreden de finalisten van De beste schoollunch van Nederland de oprijlaan van sterrenrestaurant Karel V in Utrecht.

De elf genomineerde klassen bereiden hun zelfbedachte lunch in de keuken van het befaamde restaurant. De leerlingen worden hierbij begeleid door TV presentator Sipke Jan Bousema en topkok Jeroen Robberegt.

De beste schoollunch van Nederland is een landelijke wedstrijd voor groep 5 t/m 8 en is onderdeel van het lesprogramma Smaaklessen. De afgelopen maanden gingen duizenden kinderen met potten en pannen aan de slag om de allerbeste lunch van Nederland te maken. Ze bedachten de meest creatieve recepten: van ‘allemansbroodjes’ die werden afgebakken bij de plaatselijke bakker tot overheerlijke smoothies met vruchten van het seizoen. Uit alle inzendingen is in tien provincies een school genomineerd voor de landelijke finale.

Z@PPLive

Zaterdagochtend 31 maart besteedt het programma Z@PPLive aandacht aan de wedstrijd. Tijdens de uitzending strijden twee extra klassen om een wildcard. De winnende groep mag als elfde team meedoen aan de finale in Utrecht.

Elf basisscholen

De elf basisscholen die aan de finale deelnemen zijn:

Friesland: De Spreng uit Drachten

Gelderland: De Werfklas uit Culemborg

Groningen: De Wingerd uit Groningen

Noord-Brabant: De Steiger uit Stampersgat

Limburg: 't Wildtveld in Venlo

Noord-Holland: De Burghtweijt in Heemskerk

Overijssel: De Brinkschool uit Scheerwolde

Utrecht: De Theresiaschool uit Bilthoven

Zeeland: De Holtkampschool uit Goes

Zuid Holland: De Spiegelschool uit Monster

De school die in Z@PPLive de wildcard voor de finale heeft gewonnen is de John F. Kennedyschool uit Zutphen.

Jurering

Tijdens de finale serveren de leerlingen hun zelfbedachte lunch aan de jury, bestaande uit Felix Cohen (directeur Voedingscentrum Nederland), Marjolijn Sonnema (ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport), Jeroen Robberegt (chefkok Grand Restaurant Karel V) en Fons Voragen (emeritus hoogleraar Wageningen University). De jury let hierbij op aspecten als smaak, gezondheid, duurzaamheid, presentatie én originaliteit.

Prijsuitreiking

Om klokslag 12 uur maakt de jury de winnaar bekend. De juryvoorzitter opent de gouden envelop. Wie wint de titel Dé beste schoollunch van Nederland?

De hoofdprijs is een waarde cheque van €2500,- van Metos Keukens. Ook wordt de publieksprijs, een verantwoorde maaltijd voor de hele school van IQ-Kitchens, uitgereikt.

10.00 uur: ontvangst leerlingen door Sipke Jan Bousema

10.15-11.15 uur: leerlingen bereiden zelfbedachte lunch in de restaurantkeukens

11.15-11.45 uur: leerlingen dienen hun lunch op aan de jury

11.45-12.00 uur: prijsuitreiking

12.15 uur: afsluiting

Grand Restaurant Karel V

Geertebolwerk 1

3511 XA Utrecht

Aanmelden

Journalisten zijn van harte welkom bij de finale. Graag vooraf aanmelden via smaaklessen@wur.nl.

Smaaklessen is een lesprogramma van het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie en wordt uitgevoerd door Wageningen University en het Voedingscentrum.