Ervaringen met Onderwijsloket
Studenten Wageningen University, project boer-consument verbinding (september-oktober 2013):
"In opdracht van Kenniswerkplaats O-gen (Gelderse Vallei & Eemland) en consultancy bureau Wing hebben wij gewerkt aan het boer-consument verbinding project. Het doel van het project was betrokkenen, zoals boeren, burgers en bestuurders, te inspireren tot verschillende creatieve vormen van verbinding tevens door succesfactoren te identificeren.
De opdracht was uitgevoerd in het kader van het master vak Academic Consultancy Training aan Wageningen University. Dit houdt in dat we in een multi-disciplinaire groep van vijf studenten ongeveer zes weken halftijd aan dit project hebben gewerkt. De afgesproken eindproducten waren een rapport, presentatie en prezi filmpje. Dit hebben we voornamelijk bewerkstelligd door interviews te houden met betrokken partijen (boeren, burgers, onderzoekers, organisaties, verbindingsprojecten en winkeleigenaren). Het doel van dit samenwerkingsverband is om ons studenten in aanraking te laten komen met de 'echte' consultancy wereld.
Ondanks dat heteen zeer intensief leerproces is geweest, hebben we het allemaal positief ervaren. Beide opdrachtgevers hebben zich betrokken opgesteld; niet alleen met het project maar ook met ons leerproces als aankomend professionals. Daarbij hebben alle partijen die wij hebben gesproken zich open gesteld voor discussies ten aanzien van ons én ten opzichte van elkaar tijdens onze presentatie. Die we bij SVGV op de prachtige locatie van Huize Scherpenzeel mochten houden. Daarbij hebben we het consultancy beroep als leuk en veelzijdig ervaren.
Door de positieve en betokken instelling van onze opdrachtgevers van SVGV, Hans Hubers en Wing, Harm Luisman en begeleiders van Wageningen University, Jet Vervoort en Wim Heijman hebben we veel essentiële feedback en reflectie momenten gedeeld gedurende het hele project. Deze waardevolle ervaring heeft ons veel geleerd over verbinding, communicatie en samenwerking, intern en extern ons team én het zien en benutten van kansen. Deze lessen zullen ons goed van pas komen in het vervolg van ons ieder toekomstige carrière, misschien wel als consultant."
Raoul Beunen, docent en onderzoeker Wageningen University:
"Onderwijsloket WU helpt de grenzen tussen onderzoek, onderwijs en de praktijk te overstijgen. Het biedt studenten een uitdagende leeromgeving en de mogelijkheid om maatschappelijke impact te hebben. In de afgelopen jaren hebben we verschillende projecten in Nederland uitgevoerd. Overal was het project goed georganiseerd, waarbij verschillende stakeholders aanwezig waren om hun ideeën en ervaringen met studenten te delen en te bediscussiëren. De resultaten van deze projecten zijn gepubliceerd in verschillende boekjes en worden regelmatig gebruikt in het beoefenen van planning en het maken van beslissingen. Onderwijsloket WU brengt niet altijd gemakkelijke oplossingen. Het moet niet gezien worden als een adviesbureau, maar als een omgeving waarbij alle stakeholders met en van elkaar kunnen leren. Voor docenten verrijkt het de al aanwezige methoden en technieken in het academisch leren.
Het doel van planning en ontwerp onderwijs is om een nieuwe generatie van reflexieve professionals voort te brengen. Dit zijn professional die niet alleen in staat zijn om plannen te maken en planningsprocessen te organiseren, maar die ook kunnen reflecteren op de praktijk van ruimtelijke planning en hun eigen rol en positie hierbinnen. Reflectie kan de discussie over trends, impasses, drijfveren en innovatie voeden en verdiepen. Wageningen University leidt deze reflexieve professionals op door middel van echte opdrachten georganiseerd door de Kenniswerkplaats.
In de afgelopen jaren hebben we ervaren dat studenten veel leren van deze projecten. Overal waar ze zijn geweest waren ze in staat om een nieuw licht te laten schijnen op de vraagstukken en kwamen ze met interessante aanbevelingen. Dit laat zien dat Onderwijsloket WU studenten en docenten een onschatbare omgeving biedt voor het verder ontwikkelen van academische en professionele vaardigheden."