Dossier

Fair trade en duurzaamheid

'Fair trade', 'biologisch' en 'duurzaam' zijn voor een groeiend aantal consumenten belangrijke kenmerken. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Naast bestudering van de kracht van keurmerken op het consumentengedrag, ondersteunen Wageningse onderzoekers producenten, verwerkers, handelaren en verkopers van consumptiegoederen in hun streven om dergelijke keurmerken te mogen dragen.

Productie

Door toenemende druk van consumenten zitten agrarische ondernemers in een lastige situatie. Consumenten willen meer informatie over het product dat zij kopen en vinden duurzaamheid in toenemende mate erg belangrijk. Tegelijkertijd is efficiënte productie nodig om te blijven bestaan.

Handel

Niet alleen producenten zijn beïnvloed door het verduurzamen van de markt, ook handelaren voelen de veranderingen. Beiden vechten zij tegen de macht van de detailhandel. Zij moeten in toenemende mate worden gecertificeerd om bepaalde producten te blijven verhandelen.

Verwerking

De verwerking van veel producten gebeurt in Westerse landen, maar sommige producten vereisen een eerste verwerking direct na het oogsten. Certificering is nodig om tijdens de verwerking de kwaliteit te behouden.

Detailhandel

Supermarkten, speciaalzaken, restaurants, catering, benzinestations en zorginstellingen willen meebewegen met de markt en consumenten aanbieden wat ze vragen.

Consumenten

Tijdens het hele proces in de keten is het belangrijk dat er wordt voldaan aan keurmerken. Uiteindelijk is het voor consumenten belangrijk om te kunnen zien waar producten vandaan komen en of ze verantwoord worden geproduceerd en verhandeld.