Gezonde voedingskeuzes tijdens Grϋne Woche

Van 18 t/m 27 januari 2012 vindt de 78ste internationale Grϋne Woche plaats in Berlijn. Grϋne Woche is een beurs voor voedings- en land- en tuinbouwindustrie en tegelijkertijd basis van de Global Forum for Food and Agriculture (GFFA). Belangrijke thema’s tijdens de beurs zijn consumententrends, regionaliteit, grondstoffen, bio en fair trade en landelijke ruimte. Verder zijn er commerciele en niet-commerciele landbouw, bosbouw en landschapsarchitectuur-tentoonstellingen. Dit jaar is Nederland partnerland.

Wageningen UR neemt op uitnodiging van het ministerie van EZ voor het eerst deel aan de beurs. In een gedeelde stand wordt de virtuele supermarkt getoond, daarnaast organiseert Wageningen UR 21 januari een seminar over Healthy Food Choices.

Virtuele Supermarkt

Wat bepaalt het koopgedrag van consumenten in de supermarkt? Om dat te onderzoeken heeft Wageningen University & Research een virtuele supermarkt ontwikkeld; een innovatief instrument dat een echte supermarkt simuleert. Gezonde voeding staat aan de basis van een gezond leven. Dat is wat Wageningen UR beoogd te doen: de kwaliteit van leven verbeteren.

Deze virtuele supermarkt biedt op drie grote plasmaschermen een driedimensionale winkelervaring waarin mensen zelf kunnen rondlopen, producten bekijken en selecteren. Door veranderingen in de schapindeling, het keuzeaanbod en de verpakkingen te maken, wordt onderzocht wat de keuze van de consument bepaalt.

Door middel van eye-tracking wordt geregistreerd hoe de consument reageert op bijvoorbeeld advertenties, verpakkingen, logo’s en prijzen. Daarnaast wordt bijgehouden hoe de consument door de winkel loopt, welke producten hij op welk moment koopt en hoe lang hij tussen producten twijfelt. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld testen hoe de consument reageert op een nieuw, nog niet bestaand product.

Bezoekers kunnen deelnemen aan een experiment waarin onderzocht wordt hoe supermarkten een gezonde leefstijl kunnen stimuleren.

Seminar Healthy Food Choices - Hoe bedrijfsleven, wetenschap en overheid samen een gezonder eetpatroon bij burgers stimuleren

21 januari 2013, 15.00 – 16.30 uur, Holland stand H18

Ondanks dat iedereen weet dat gezonde voeding belangrijk is, maken consumenten vaak andere keuzes. Het blijkt dat het kenmerk ‘gezond’ op het keuzemoment vaak geen issue is. Consumenten kijken naar prijs, gemak en smaak. Dat is op het moment van keuze tastbaar voor ze, hun (toekomstige) gezondheid is dat niet. Bovendien leeft er het vooroordeel dat gezond eten duurder is. Er is en wordt veel gedaan om de keuzes te sturen richting de gezondere variant, maar deze inspanningen hebben niet altijd effect . 

Waarom is een samenwerking binnen de gouden driehoek overheid-bedrijfsleven-wetenschap essentieel om succesvol gezonde voedingskeuzes te stimuleren? Dit interactieve seminar belicht mogelijkheden, voorbeelden en toekomstperspectieven. Tijdens het seminar is een actieve bijdrage van het publiek gewenst. Debatteert u ook mee aan de hand van prikkelende stellingen? Voorzitter is Wouter Verkerke van Wageningen UR. Gastsprekers zijn:

  • Onno Franse, programmadirecteur Healthy Living & Climate Action bij Royal Ahold.
  • Kees de Graaf, professor Sensoriek en Eetgedrag bij de Afdeling Humane Voeding van Wageningen UR.
  • Nevin Özütok, stadsdeelwethouder Amsterdam, stadsdeel Oost.

Sprekende voorbeelden van samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en wetenschap zijn Fruit4Sport en de virtuele supermarkt.

Fruit4Sport

Fruit4Sport bevordert de verkoop van zelfgeproduceerd fruit in Nederlandse sportkantines. Het fruit binnen Fruit4Sport wordt door de sportverenigingen zelf op de omliggende terreinen geplant, verzorgd en geoogst. Zo kan vers fruit een logische plek krijgen in het aanbod van kantines. Het concept brengt de voedselproductie weer dichter bij mensen en laat ze tegelijkertijd gezonder eten. Het is ontwikkeld vanuit de kennis dat sportvelden belangrijke ontmoetingsplekken zijn waar burgers regelmatig te vinden zijn. Hierdoor kan Fruit4sport een groot bereik hebben. Fruit4Sport is een gezamenlijk initiatief van InnovatieNetwerk en Praktijkonderzoek Plant & Omgeving, onderdeel van Wageningen UR.