Studentenverhaal

Ik vond het leukste aan mijn thesis dat het heel gevarieerd was

Ik ben Koen Staring en ik heb mijn bachelorthesis uitgevoerd bij de vakgroep BioNanoTechnologie. In mijn derde jaar heb ik extra vakken over bionanotechnologie gevolgd en dat vond ik zo leuk dat ik graag dieper op de stof in wilde gaan. Mijn thesis bij deze vakgroep doen was dus een logische vervolgkeuze.

Koen Staring, student Moleculaire Levenswetenschappen

Mijn onderzoek

Tijdens mijn thesis heb ik quantum dots, fluorescerende metaal-deeltjes van 1 tot 100 nanometer groot, gemaakt en de optische eigenschappen geanalyseerd. Ik heb specifiek gekeken naar het blinking effect. Dit is het aan- en uitgaan van individuele quantum dots na aanleiding van een aangeslagen elektron dat de quantum dot verlaat. De kans over tijd dat een aangeslagen elektron de quantum dot verlaat, kan weergegeven worden in een kansendichtheidsgrafiek (Figuur D). Door quantum dots van verschillende materialen te maken en dit blinking effect te onderzoeken heb ik gekeken welke soort het meest geschikt is voor het verbeteren van de structuur van kunstvlees.

Na het maken van de quantum dots werden ze bekeken met de microscoop (A en B). Daarna werd de fluorescentie over tijd gemeten (C), waarvan een kansendichtheidsgrafiek gemaakt kon worden (D).

Ik heb verschillende analysemethoden gebruikt, waaronder absorptie- en fluorescentiemetingen, dynamic light scattering en een elektronenmicroscoop. Van deze methoden vond ik de elektronenmicroscoop het leukst om te gebruiken, want je kunt veel kleinere deeltjes zien dan met een normale microscoop. Dit komt doordat je elektronen in plaats van licht gebruikt om een plaatje te maken. Het is heel leuk om de deeltjes, die je dagen hebben gekost om te maken, echt te zien!

Veel variatie

Ik vond het leukste aan mijn thesis dat het heel gevarieerd was. De eerste weken heb ik me ingelezen in het onderwerp en heb ik mijn onderzoeksvoorstel geschreven. Daarna hield ik me vooral bezig met de synthese en analyse van quantum dots. Met de software Matlab heb ik mijn resultaten verwerkt met behulp van een zelfgeschreven script. Deze variatie zorgde ervoor dat het een leerzaam proces was en mijn thesis schetste een goed beeld van hoe een onderzoek nou echt werkt.

Terug naar Studenten vertellen