Uitgave
Ketensamenwerking: ‘Als consument iets niet wil kopen, kun je het vergeten’
Samenwerking tussen producenten en supermarkten is niet eenvoudig, maar heeft wel de toekomst. Tot die conclusie kwamen Jack Nijboer, manager van supermarktketen Plus, en Ruud Olsthoorn van Decorum Company, tijdens een tweegesprek op de Horti Fair.
Onder leiding van Maurice Wubben gaven Nijboer en Olsthoorn hun visie op ketensamenwerking. De samenwerking tussen Decorum en Plus draait nu bijna twee jaar en is van een pilot met één winkel uitgegroeid tot een project met aan het eind van het jaar honderd winkels.
“Plus staat open voor nieuwe ideeën, dat was voor ons de basis voor de samenwerking”, gaf Olsthoorn aan. “Het concept voor bloemen en planten is nu onderdeel van de Plus-formule. We werken binnen een gesloten keten; wij weten precies waar onze planten naartoe gaan en krijgen ook unieke informatie terug vanuit Plus.”
Voor Plus draait alles om kwaliteit, benadrukte Nijboer. “Om kwaliteit, kennis en kunde. De basis ligt er, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Je moet immers resultaat blijven halen. Het uitgangspunt is helder: als de consument het niet wil kopen, dan kun je het vergeten.”
Onderscheiden is nodig
Nijboer drukte de gespecialiseerde bloemisten op het hart om zich te blijven onderscheiden. “Zo niet, dan gaan ze, net als de groenteman, de strijd van de supermarkt verliezen.”
Beide sprekers zijn het er over eens dat er de nodige kansen liggen voor ketensamenwerking. “Als telers de weg naar de retail weten te vinden, dan kunnen er mooie initiatieven ontstaan”, aldus Nijboer. Olsthoorn noemde het essentieel dat Decorum als collectief al een concept had ontwikkeld, waarmee ze de retail konden benaderen.
Bron: Roger Abbenhuijs, LTO Groeiservice