Uitgave
Local for Local: ‘In Europa is iedereen chauvinistisch, behalve in Nederland’
Een lagere kostprijs, minder logistieke kosten én een voorkeurspositie in de markt; volgens tomatenteler Cor van der Kaaij en hortensiakweker Sjaak van Schie vormen die elementen de basis voor hun succesvolle ‘local for local’-activiteiten.
In een dubbelinterview met Maurice Wubben in het House of Technology & Innovations gaven beide van oorsprong Westlandse telers hun visie op de veelbesproken trend om te produceren in het land van afzet.
Van Schie begon in 1999 in Portugal met de teelt van anjers, met als doel jaarrond te kunnen leveren. De teelt is veranderd in hortensia’s en Portugal en Spanje zijn inmiddels de belangrijkste afzetmarkten. Uitbreiding is alleen voorzien in het Zuid-Europese land, niet meer in Nederland. Jaarlijks wordt het klantenbestand middels proefzendingen uitgebreid met 1 of 2 nieuwe supermarktklanten. Productie in Nederland moet nu het tekort in Zuid-Europa aanvullen.
De gebroeders Van der Kaaij van Red Star zijn zowel actief in Spanje als in Engeland, waar het bedrijf participeert in het project Thanet Earth. Zijn ervaring in beide landen is dat je lokale mensen nodig hebt om het contact met de retailers te leggen. Ook Red Star begon in Spanje om twaalf maanden per jaar smaaktomaten te kunnen telen, maar heeft nu de grotere Spaanse supermarkten als klant. Dat geldt ook voor de Engelse markt.
Gunstig prijseffect
Beide telers ervaren dat lokaal geteeld product een gunstig effect heeft op de prijsvorming. “Klanten zijn bereid de kosten van transport van Nederland naar Spanje als meerprijs te betalen”, zei Van der Kaaij, die op alle markten ervaart dat rechtstreeks contact met retailers het beste resultaat geeft.
Van Schie heeft soortgelijke ervaringen. Zijn hortensia’s hebben een meerwaarde door de productie in het land van bestemming. “Alleen in Nederland wordt primair gekeken naar de prijs, andere landen zijn vooral chauvinistisch.” Om die reden levert zijn bedrijf halfwas aan telers in verschillende afzetlanden, die volgens een vastgesteld teeltrecept de potplanten verder telen. “Dat bespaart logistieke kosten en daardoor worden de hortensia’s toch gezien als lokaal product.”
Bron: Roger Abbenhuijs, LTO Groeiservice
De interviews in het House of Technology & Innovations worden georganiseerd door LTO Groeiservice in samenwerking met vakblad Onder Glas.