Testimonial Wageningen Ambassadors

Marcel Schuttelaar

In 1995 heeft Marcel Schuttelaar het adviesbureau Schuttelaar & Partners opgericht, een bureau dat zich richt op het bevorderen van gezonde en duurzame agrofood-, biobased- en health initiatieven. Hierbij worden maatschappelijke trends, opinies en signalen vertaald in strategie en communicatieadvies gericht op betere business en effectievere operatie.

De Wageningse stijl was erg bescheiden: ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Ik zie dat Wageningers trotser beginnen te worden op de universiteit en haar vakgebieden. Dat is een mooie ontwikkeling. Juist die typische Wageningse combinatie van maatschappelijke oriëntatie en wetenschappelijke βγ verdieping is goud waard, zeker in deze tijd. Mijn verwachting is dat de uitdagingen waar sector en universiteit mee te maken gaan krijgen spectaculair toenemen. We zitten midden in de transitie naar een bio-based economie, die klimaatneutraal is en veel meer is gericht op de gezondheid van de burgerij. Dat is een fantastische uitdaging. Ik zou het mooi vinden als Wageningen de lead neemt om de voedseltransitie een flinke boost te geven.
Marcel Schuttelaar, Founding Partner Schuttelaar & Partners
De afgelopen jaren heeft het bureau (mede) aan de basis gestaan van tal van initiatieven zoals de Stichting Noordzeeboerderij, de Smart Food Alliance, het Insectenplatform en tientallen andere. Komende jaren gaat Marcel Schuttelaar zich richten op strategisch advies voor de agrofoodsector gericht op de voedseltransitie. Daarnaast op het begeleiden van new ventures en coaching van bedrijven. Het bureau heeft kantoren te Wageningen, Den Haag en Brussel en beschikt over ca. 80 vakmatige en communicatieve experts, waaronder een eigen online en creatieve afdeling. Daarnaast is Marcel Schuttelaar o.a. lid RvT van Stichting DOEN en medeondernemer in CrowdAboutNow en Hortimare. Marcel Schuttelaar heeft na de voltooiing van zijn studie gedurende 15 jaar achtereenvolgens gewerkt bij de Vereniging Milieudefensie en de Consumentenbond. Hij was als campagneleider verantwoordelijk voor een 40-tal uiterst succesvolle landelijke consumentenacties. Schuttelaar was medeoprichter van de Max Havelaar Stichting, Jongeren op Gezond Gewicht, Stichting Weidegang, en Milieu Centraal.