Studentinformatie
Master Leisure, Tourism and Environment
Met je vooropleiding op het gebied van toerisme, vrijetijdsmanagement, sociale geografie, planologie of culturele antropologie is de master Leisure, Tourism and Environment misschien wel iets voor jou. Wereldwijd besteden mensen steeds meer geld aan vakantie en vrije tijd. Dit heeft grote gevolgen voor de culturele, sociale en duurzame ontwikkeling op aarde. Met de Master Leisure, Tourism and Environment kun jij hierin een belangrijke rol spelen. Je leert om vrije tijd en toerisme te plaatsen in een historische, globale en multiculturele context. Zo kun je vanuit meerdere invalshoeken een rol spelen in de ontwikkeling van duurzaam toerisme.
Het programma
Leisure, Tourism and Environment richt zich op de manier waarop en waarom bepaalde plaatsen transformeren in plaatsen met veel recreatie en toerisme. De opleiding duurt 2 jaar. In het eerste jaar krijg je vakken over allerlei facetten van toerisme en vrije tijd, zoals sociale verandering, globalisatie en duurzaam toerisme. In overleg met je studieadviseur en afhankelijk van je achtergrond bepaal je je keuzevakken om je te verbreden of te verdiepen. En natuurlijk zal je bij deze opleiding op WO-niveau ook een eigen onderzoek uitvoeren. Dit gebeurt in het tweede jaar, waarin je ook een stage doet.
Carrièremogelijkheden
De MSc Leisure, Tourism and Environment is bedoeld voor studenten die een carrière als academische professional of als wetenschapper willen. Een groot deel van de afgestudeerden vindt een baan bij een gemeente of ministerie op het gebied van beleidsontwikkeling en implementatie.
Daarnaast kun je denken aan banen bij bijvoorbeeld VVV, reisorganisaties, European Centre for Ecological and Agricultural Tourism en netwerkorganisatie zoals het Vrijetijdsnetwerk, dat verschillende belangengroepen samenbrengt. Of begin je eigen adviesbureau op het gebied van duurzaam toerisme.
Vergelijk de opleiding Leisure, Tourism and Environment
De master Leisure, Tourism and Environment is één van de weinige opleidingen waarbij de nadruk op een academische en interdisciplinaire benadering ligt. Je leert sociaal-culturele en ruimtelijke analyses uit te voeren om kritisch naar de gevolgen van toerisme en vrije tijd te kijken.
Er wordt minder aandacht besteed aan vraag en aanbod, management, marketing of economische ontwikkeling. Dit zijn onderwerpen die wel in de masters Leisure studies (Tilburg University) en Tourism Destination Management (NHTV) aan bod komen.