Met kerst meer duurzame chocolade in winkels: goed voor de cacaoboer?
Ook dit jaar ligt er in de feestmaand december weer meer duurzame chocolade in de winkel. LEI Wageningen UR wordt regelmatig gevraagd inzicht te geven over hoe duurzaam de cacaoketen is.
Als wereldspeler in de cacaohandel heeft Nederland een grote rol in het streven naar duurzame chocola. Internationale cacaoverwerkende bedrijven met fabrieken in Nederland werken daar graag aan mee, als investering en omdat de klant erom vraagt. In 2011 ondertekenden belangrijke ketenpartijen als Mars, HEMA en Plus supermarkten de ambitieuze doelstelling om in 2025 een volledig duurzame cacaoconsumptie te hebben in Nederland. De inkoop van duurzame cacao door de tien grootste bedrijven in de cacaosector wereldwijd lag vorig jaar nog ergens tussen de 1% en 15%.
Waar gaan duurzame cacaobonen naartoe?
LEI Wageningen UR wordt regelmatig gevraagd inzicht te geven in de stand van zaken: hoe duurzaam is de cacaoketen nu eigenlijk? Welke voordelen hebben bijvoorbeeld Ghanese boeren daarbij? Ook onderzoekt het LEI samen met anderen de effectiviteit van duurzaamheidsinstrumenten, zoals certificering. Natuurlijk met de boeren zelf, maar ook met multinationals als Cargill, certificeerder UTZ, het Initiatief voor Duurzame Handel (IDH), Solidaridad en met andere onderzoekers van CIRAD en het KIT. Het meten van duurzame consumptie doet het LEI in de Monitor Duurzaam Voedsel. Echter cacao wordt meerdere malen verhandeld en is verwerkt in veel verschillende producten, tot aan cosmetica toe. Het is daarom lastig te traceren waar de duurzame bonen precies in zijn gegaan. Momenteel loopt er bij het LEI ook een project voor het ministerie van Economische Zaken om de consumptie van cacao in Nederland (nog) beter in kaart te brengen.
Impact van duurzaamheidskeurmerken
Eén onderzoek van het LEI focust zich op de impact van UTZ-certificering, en de interventies die daarmee samen komen, op boerenfamilies en coöperatieven in Ghana en Ivoorkust. Het certificaat heeft als doel de productiviteit en kwaliteit van boerenbedrijven te vergroten en de transparantie te verhogen. Daarnaast beoogt het cacaogemeenschappen te versterken. In meerdere opzichten brengt certificering dus voordelen voor boeren. Naast vaak een hogere prijs voor de cacao kun je denken aan kennis over betere teelttechnieken en toegang tot netwerken.
Opleiden van cacaoboeren
Een bedrijf als Cargill committeert zich al meerdere jaren aan het verduurzamen van de cacaoketen met de Cargill Cocoa Promise. Het bouwt voort op de vooruitgang die gemaakt is in het opleiden van boeren en samenwerkingen met boerencoöperaties. Met als doel om een verschil te maken in het leven van de boeren en hun gemeenschappen, en om waarde te creëren voor hun bedrijf en hun klanten, door zich te verzekeren van een betere kwaliteit cacao.
Naast onderzoeken aan het begin en eind van de keten, analyseert het LEI bijvoorbeeld ook hoe transporteurs, retail en handelaren een grotere rol kunnen spelen in het verduurzamen van de keten.