Nieuw record aantal deelnemende scholen EU-Schoolfruit- en groenteprogramma

11 november 2019

Vandaag is de nieuwe editie van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma gestart met een feestelijke aftrap bij de basisschool De Vlindertuin in ‘s Hertogenbosch. Leerlingen van 3026 basisscholen in Nederland ontvangen de komende 20 weken voor drie keer per week groente en fruit vanuit het programma. Het gaat in totaal om 519.908 leerlingen. Dit is een nieuw record.

In Nederland eten kinderen gemiddeld 102,5 gram fruit per dag en 79 gram groente (VCP 2012-2016). Dit terwijl de aanbevolen hoeveelheid varieert van 150 - 200 gram fruit en 100 - 200 gram groente afhankelijk van de leeftijd. Doel van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is het bevorderen van de consumptie van groente en fruit bij kinderen en het aanleren van gezonde eetgewoonten.

Educatie

Een aanvullende doelstelling van het EU-programma is het bevorderen van kennis over groente en fruit. Leerkrachten kunnen hiervoor gebruik maken van het nieuwe online lesportaal Chef!. In het portaal vindt de leerkracht voor elke groep de vernieuwde Startles EU-Schoolfruit, maar ook korte lesactiviteiten (maximaal 15 minuten) voor tijdens het groente- en fruitmoment. Leerkrachten die meer willen doen met voedseleducatie kunnen hier ook de aanvullende Smaaklessen en Smaaklesactiviteiten vinden.

Levering

De groente en het fruit worden geleverd door acht erkende leveranciers. Dit zijn Van Boekel AGF, C.J. den Daas B.V, Freshweb B.V., Gebr. Van Aarle B.V., Vitamine&Zo B.V., Fruitbedrijf Halm B.V., Willem Dijk AGF B.V. en Drogenbroek’s Fruit B.V. Deze leveranciers zijn erkend voor twee schooljaren.

Nieuw in de regeling

Nieuw in de regeling is dat 20% van de producten moet bestaan uit groenten. Dit om de groenteconsumptie extra te stimuleren. Ook moet een product minimaal 70 gram per portie zijn bij een minimaal gewicht van 300 gram per week. Een andere wijziging is dat voortgezet speciaal onderwijsscholen deel kunnen nemen. Voor de volledige regeling zie de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Feestelijke aftrap

Op maandag 11 november wordt het programma feestelijk afgetrapt door de Brabantse vlogsters Britt & Lynn. Zij zijn op bezoek bij groep 3 van basisschool de Vlindertuin in ‘s- Hertogenbosch. De vlogsters verwelkomen de leverancier, helpen mee met het verdelen van het fruit en de groente en testen hun eigen kennis met de appelquiz uit Chef!.

EU-Schoolfruit- en groenteprogramma

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt financieel mogelijk gemaakt door de Europese Unie. Het programma wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoer van de regeling. Het Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit, Wageningen University & Research is verantwoordelijk voor de registratie, communicatie en educatie rondom het programma.

De aftrap van Britt en Lynn is een initiatief van het Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit in samenwerking met de Fruitigste.