Onderwerp scriptie

Onderzoek innovatieproces Vitale Bodem

In 2011 is een groot praktijknetwerk gestart met vier groepen en ruim 60 deelnemende telers, gericht op het verbeteren van de bodemkwaliteit (www.vitalebodem.nl). Dit netwerk loopt tot begin 2014. De groep in de Noordoostpolder is één jaar eerder begonnen, enkele deelnemers individueel zelfs al langer. De resultaten van het netwerk zijn opvallend: men is in verschillende teelten in staat om behoorlijke verbeteringen te realiseren in opbrengst en kwaliteit door een andere wijze van bemesting en gewasverzorging, met meer aandacht voor bodem en gewas.

Deze snelle leercyclus, waarin deelnemers soms al na twee of drie jaar experimenteren overgaan tot behoorlijke aanpassingen in de bedrijfsvoering, is opvallend. Daarnaast begint op te vallen dat het netwerk in een aantal opzichten voor lijkt te lopen op het onderzoek, waardoor het traditionele kennismodel (van onderzoek naar toepassing, wat ook in de praktijknetwerkenregeling wordt verondersteld) op de kop gaat. De aansluiting van onderzoek(ers) op dit netwerk is daarom een spannende opgave voor de procesbegeleider.

De wens van het netwerk is om het leerproces van de deelnemers zichtbaar te maken en te analyseren: hoe verloopt dit leerproces, wat draagt bij aan deze snelheid (opzet van het project, rol van adviseur, eerdere ervaringen van collega’s etc.) en hoe gaat men om met risico’s en onzekerheden? Tweede vraag is hoe onderzoek hier (beter) op aan kan sluiten: hoe kan het netwerk zonder directe verbinding met onderzoek(ers) dergelijke voortgang realiseren en waarom is het lastig voor onderzoekers om de aansluiting te maken?

N.B. Gezien de breedte van beide vragen is het wenselijk om in overleg een afbakening te maken of te splitsen in twee opdrachten.

Reiskosten kunnen vergoed worden.

Periode: tweede helft 2013, uiterlijk afronden voor 1 maart 2014.

Het heeft de voorkeur dat de student regelmatig in Lelystad is.