Onderzoekskennis wordt toegankelijk voor het onderwijs
Praktijkonderzoek Plant en Omgeving en zijn opdrachtgevers willen graag dat de kennis die het ontwikkelt ook gebruikt wordt. Tegelijkertijd heeft het groene onderwijs grote behoefte aan de nieuwste kennis uit het onderzoek. Daarmee kunnen zij de toekomstige medewerkers van bedrijven in de agrofoodsector een gedegen en actuele opleiding aanbieden.
Leerplekken voor studenten
Onderzoekers van PPO werken daarom samen met docenten om de verbinding tussen onderzoek en onderwijs te maken. Een belangrijke manier om kennis toegankelijk te maken is door leerplekken aan te bieden. Studenten van de universiteit, het hbo of leerlingen van het mbo lopen stage bij PPO of doen een afstudeeronderzoek. Onderzoekers begeleiden de leerling of student inhoudelijk.
Ook kunnen groepen studenten of leerlingen op excursie komen naar het onderzoeksinstituut met zijn proefvelden. Onderzoekers vertellen iets over een bepaald inhoudelijk thema en de leerlingen bekijken de proefvelden en ervaren hoe het onderzoek wordt gedaan.
Leermiddelen voor het groen onderwijs
Daarnaast ontwikkelen de onderzoekers leermiddelen voor het onderwijs. Denk aan leerboeken, content voor websites, losse praktijkopdrachten of hele lesmodules. Onderzoekers en docenten werken hiervoor intensief samen, de onderzoeker brengt de inhoudelijke kennis in, de docent de didactische.
Onderzoekers en docenten ontwikkelen de leermiddelen overigens alleen als het onderwijs daar behoefte aan heeft. Daarmee stellen ze zeker dat die middelen ook echt worden gebruikt.
Zo’n behoefte wordt vaak benoemd wanneer docenten en onderzoekers elkaar tegenkomen. Maar het kan ook anders. Als scholen of docenten zelf vragen hebben, dan kunnen ze die aanmelden bij een speciaal loket van Wageningen UR: het WURKS -loket. Dit loket brengt de docent in contact met andere docenten met gelijksoortige vragen en met de juiste onderzoekers van PPO of andere onderdelen van Wageningen UR.
Onderzoek naar kennisoverdracht
Onderzoekers zoeken ook uit hoe de samenwerking het best tot stand kan komen. De bedoeling is namelijk dat zo’n samenwerking structureel onderdeel van het onderzoek wordt.