Programma - workshop IV
Dit NWO-project richt zich op het gedifferentieerd aanbieden van producten (in termen van normen voor dierenwelzijn, prijs en communicatie) aan consumenten om op verschillende manieren tegemoet te komen aan hoe zij moraliteit in productkeuzes uitdrukken. Een dergelijke gedifferentieerd aanbod (bijvoorbeeld het sterrensysteem van de Dierenbescherming) kan alleen worden bereikt met een gezamenlijke, gecoördineerde en gelijktijdige actie van alle betrokkenen. Vandaar dat dit project uitgaat van een geïntegreerde aanpak: het analyseert de behoeftebevrediging van de consument helemaal door tot financiële winst- en risico-overwegingen op boerderijniveau.
Tegelijk met de start van het project werd het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming breed geadopteerd in de markt. Daarmee ontstond al direct een belangrijke oplossingsrichting in de praktijk. Echter, de grote doorbraak naar het tussensegment van twee sterren laat nog op zich wachten. De recente dialoog tussen stakeholders heeft een nieuwe standaard opgeleverd voor de productie van kippenvlees, maar deze is nog niet 1-ster waardig volgens de Dierenbescherming. (Lees ook 'Nieuwe kip is voorzichtig begin' en 'Er komt een andere kip in de Nederlandse supermarkten')
Hoe groot is nu het voordeel van de huidige werkwijze voor dierenwelzijn? Het overleg is bovendien zonder aanwezigheid van de overheid gevoerd, wat ook het thema van de dag illustreert: ‘Dierenwelzijn dat kun je prima aan de markt over laten’.
Programma
10.00 uur opening door de dagvoorzitter Rob van Tulder; introductie over het issue dierenwelzijn.
10.15 uur presentatie Eva Gocsik, Wageningen University - Long term financial impacts of animal welfare improvements in broiler production.
10.30 uur debat - proposition: With regard to farmers’ decision making, in both conventional and middle-market segments, financial preconditions (income and financial risk) dominate non-financial factors (moral values and peer group pressure).
11.00 uur Pauze
11.15 uur presentatie Janneke de Jonge, Wageningen University - Dierenwelzijn overlaten aan de markt: het consumentenperspectief.
11.30 uur debat - stelling: Lang leve de markt: goed voor mens en dier.
Onderzoek van de vakgroep MCB van Wageningen UR laat zien dat het aanbieden van producten die qua dierenwelzijn- en prijsniveau tussen conventioneel en biologisch in vallen, de zogenaamde tussensegment producten, tegemoet komt aan de wensen en behoeften van de consument.
12.00 uur presentatie Paul Ingenbleek, Wageningen University - Marktcreatie strategieën voor diervriendelijke producten.
12:45 uur Lunch
13.45 uur opening middagprogramma door Han Swinkels, HAS Hogeschool; introductie op het Peelhorst-netwerk
14.00 uur presentatie Melanie Dekker en Tessa Maurik, HAS Hogeschool - Dierenwelzijn als koopmotief
14.15 uur presentatie David Harvey, Newcastle University - A thought experiment on willingness to pay versus actual purchases for animal welfare.
15.15 uur Pauze
15.45 uur debat - stelling: Wat betekent dit alles voor de Peelhorst? Hoe ziet de regio er over 10 jaar uit? Wat kunnen boeren doen, gegeven de trade-offs van het ruimtebeslag en betalingsbereidheid van mensen voor dierenwelzijn? Welk rol spelen dierenwelzijnconcepten?
16.15 uur wrap up Machiel Reinders - Barrières en oplossingsrichtingen; aflsuiting van een workshopserie
16.30 uur borrel