Uitgave

Retail-visie: ‘Ketenverkorting is geen doel op zich’

Volgens Han Ploegmakers, tot voor kort vers-manager bij Jumbo Supermarkten, moeten schakels in de keten kritisch kijken in hoeverre ze waarde toevoegen aan de keten. “Ketenverkorting is geen doel op zich, maar afhankelijk van de productgroep.”

In een interview met Maurice Wubben in het House of Technology & Innovations erkende de retailspecialist dat in bepaalde delen van de groente- en fruitketen momenteel te weinig wordt verdiend. “Dat is niet per se de schuld van de supermarkt. Ook de retail heeft weinig tot geen invloed op de verhouding tussen vraag en aanbod. Daar komt bij dat de kostprijs van de teler onder druk staat door toegenomen kosten. Door die combinatie staan de inkomsten van met name de producenten onder druk.”

Rechtstreeks samenwerken

De visie van Ploegmakers is dat supermarkten in toenemende mate rechtstreeks gaan samenwerken met telers. “Zo zou ik de keten inrichten. De praktijk is helaas dat er vaak toch een partij tussen zit, met name om de keten te ontzorgen. Dat is jammer, want rechtstreeks contact biedt vele voordelen.”

Ploegmakers stelde dat op gebied van kwaliteit nog veel winst te behalen is in de keten. “Op gebied van verpakkingen liggen er kansen, maar ook in logistiek. Ik denk niet dat meer kennis op de winkelvloer leidt tot betere producten in het agf-schap. De best presterende supermarktketens onderscheiden zich door een goede ketenaanpak, niet door meer vakmanschap op de winkelvloer.”

Bron: Roger Abbenhuijs, LTO Groeiservice

De interviews in het House of Technology & Innovations worden georganiseerd door LTO Groeiservice in samenwerking met vakblad Onder Glas.