Rik Leemans lid van de Raad van Toezicht van De Vlinderstichting

21 mei 2013

Op 21 mei wordt Prof. Rik Leemans lid van de Raad van Toezicht van De Vlinderstichting. Leemans is hoogleraar aan Wageningen University.

Prof.dr. Rik Leemans is leerstoelhouder van de leerstoelgroepen Milieusysteemanalyse en Aardsysteemkunde van Wageningen University. Hij draagt bij aan IPCC-rapporten, het Millennium Ecosystem Assessment en andere internationale wetenschappelijke beleidsevaluaties, en doet onderzoek  naar de oorzaken en gevolgen van veranderingen in biodiversiteit, klimaat en landgebruik. Hiervoor werkte hij bij de Uppsala University in Zweden, het IIASA in Oostenrijk, en het RIVM in Bilthoven.

Prof. Leemans heeft artikelen gepubliceerd over uiteenlopende onderwerpen, zoals bosdynamiek, koolstofcyclus, landgebruik, biodiversiteit, klimaatverandering, kwetsbaarheid en duurzaamheid. Hij is eindredacteur van het wetenschappelijk tijdschrift ‘Current Opinion in Environmental Sustainability’.

Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting: “Wij zochten voor onze Raad van Toezicht een vertegenwoordiger vanuit het onderzoeksveld, met een grote betrokkenheid bij ons werkterrein. Rik Leemans voldoet hier uitstekend aan en versterkt tevens de internationale component in de Raad.”

Rik Leemans volgt Prof. dr. Marcel Visser, Hoofd van de afdeling Dierecologie bij het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO), op.

De Vlinderstichting is dé organisatie die de deskundigheid in Nederland en Europa over vlinders en libellen bundelt. Ze maakt zich sterk voor het behoud en herstel van vlinders en libellen in Nederland en Europa.