Studentenverhaal

Student Thijs van den Brink - BSc Landschapsarchitectuur & Ruimtelijke Planning

Thijs is derdejaars student en volgt de specialisatie Ruimtelijke Planning. “Mijn interesse lag direct al bij deze specialisatie. In eerste instantie sprak het praktische aspect, het maken van plannen, mij het meeste aan. Die interesse is tijdens mijn opleiding wel behoorlijk verbreed. Al aan het einde van het eerste jaar kwam ik erachter dat ik ook juist de uitdaging vond in het groepswerk en het werken met de verschillende betrokken partijen van een plangebied. Het beste uit dat gehele proces halen is een geweldig leuke uitdaging.”

Doordat je in je opleiding al met echte opdrachtgevers werkt en in aanraking komt met veel betrokken partijen, ben ik nu niet bang om op iemand af te stappen als ik informatie nodig heb.

Studiekeuze

De keuze voor deze opleiding was niet zozeer zijn eerste keuze, maar na de open dag wist hij toch zeker dat hij ruimtelijke planning wilde gaan studeren.  “Op de middelbare school was ik altijd al in de weer met dingen ontwerpen en maken. De opleiding werktuigbouwkunde leek mij daarom een geschikte opleiding voor mij. Alleen was wiskunde mijn zwakste vak en dat was nu juist de focus van die opleiding in het eerste jaar. Ik ben verder gaan kijken en kwam bij de opleiding Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning terecht. Het praktische van de opleiding sprak mij enorm aan en na de open dag wist ik zeker dat ik deze opleiding wilde gaan volgen.”

Opleiding

“Ik vind het erg goed dat je in het eerste jaar ontzettend veel leert over het landschap. Deze kennis van het landschap wordt je drijfveer voor de rest van je opleiding. Het landschap is het meest ingrijpende wat je kunt veranderen. Daarom vind ik het zo’n sterk aspect van de opleiding dat je al in een vroeg stadium een goede basiskennis van het landschap ontwikkelt.”

Voor Tijs was de Studio Planning Basics in het eerste jaar een echte eye-opener. “In verschillende groepen gingen we verschillende scenario’s uitwerken om een paar plekken in het dorp Petten mooier te maken. In Petten waren ze door voorgaande projecten behoorlijk planningsmoe en was het een hele uitdaging om de bevolking mee te krijgen in het meedenken en overtuigen van onze plannen. Daarnaast moesten ook de afzonderlijke plannen goed op elkaar afgestemd worden. Veel verschillende kanten van de ruimtelijke planning kwamen hier dus al naar voren. Doordat je in je opleiding al met echte opdrachtgevers werkt en in aanraking komt met veel betrokken partijen, ben ik nu niet bang om op iemand af te stappen als ik informatie nodig heb. Ook het presenteren voor grote groepen mensen heb ik tijdens mijn opleiding erg goed kunnen oefenen.”

Toekomstplannen

Na zijn opleiding zou Thijs graag als mediator gaan werken. “Wat mij echt gaaf lijkt is een traineeship bij een groot bedrijf, waarbij ik erachter kan komen wat ik al kan en waar ik ook nog veel bij kan leren.

Terug naar Studenten vertellen