Studentenverhaal

3e-jaars bachelor student Plantenwetenschappen Harm Brouwer

Een studie na de middelbare school is een lastige opgave, je legt toch al een deel van je toekomst vast met je keuze en dit vergt dan ook de nodige overwegingen. Na de profielkeuze in de derde klas wist ik niet precies wat ik wilde gaan doen: ‘iets met biologie’, verder kwam ik nog niet. Op een gegeven moment ga je dan toch kijken wat er allemaal te bieden is in het enorme studieaanbod van tegenwoordig: er is voor ieder wat wils. Niet dat deze enorme keuzevrijheid een beslissing makkelijker maakt.

Ook zonder studentenvereniging krijg je makkelijk je avonden gevuld met alles wat Wageningen te bieden heeft!

Studiekeuze

Na een aantal meeloopdagen op universiteiten, inclusief twee bij Wageningen, vielen opties als Biologie al af: te algemeen en weinig praktijk gericht. De sfeer van de WUR en de campus spraken mij wel erg aan, en er was één studie waar een goede presentatie mijn interesse had gewekt: Plantenwetenschappen. Nog lang niet de enige optie die er was, lang heb ik ook getwijfeld over Diergeneeskunde, maar ik zag mezelf toch niet de rest van mijn leven in een praktijk zitten, dan liever telkens een nieuw onderzoek beginnen! De keuze viel voor Plantenwetenschappen en ik ben er tot nu toe nog steeds blij mee.

Plantenwetenschappen

De studie zelf is lekker praktijkgericht met veel contacturen, door de kleine groep (al wordt het nu een al wat grotere studie) heb je veel contact met de professoren en onderzoekers. Tijdens de bachelor mag je ook langzaamaan steeds meer zelf onderzoek doen. Naast de practica van je normale vakken heb je aan het eind van het eerste jaar de mogelijkheid om samen met een partner een mini-onderzoek van twee weken te doen naar een onderwerp naar keuze. Wij hebben gekeken naar de aanwezigheid van nematoden (aaltjes, kleine parasitaire wormpjes die planten beschadigen) bij de zeewierboerderij van Wageningen University & Research in de Oosterschelde.

In het tweede jaar wordt er al meer naar je scriptie opgebouwd, weer met zijn tweeën kijk je nu zes weken lang naar een vraagstuk vanuit de universiteit of het bedrijfsleven. Onder begeleiding van een ervaren onderzoeker werk je aan een kort onderzoek en maak je hier een uitgebreid verslag van, dat je ook aan je jaargenoten presenteert. Tijdens deze onderzoeken leer je veel meer over hoe het nu allemaal echt in elkaar zit dan bij de voorgekauwde practica van je normale vakken, waar je vaak gewoon een deel van de bestudeerde theorie herhaalt, met dus voorspelbare resultaten. Nu word je in het diepe gegooid, je moet zelf dingen uitzoeken en kijken welke methode het beste werkt, het wordt niet allemaal voorgeschreven. Dit werkt motiverend en biedt extra uitdagingen: ook al is de helft van je plantjes geïnfecteerd zoals bij ons, je hebt het ten minste zelf allemaal uitgezocht!

Naast de Studie

Naast de studie ben ik lid geworden van de roeivereniging Argo, ik wilde graag wat meer mensen leren kennen en hier kon dat mooi met sporten gecombineerd worden. Ik ben gaan wedstrijdroeien, wat inhoudt dat je op semitopsport niveau presteert, met uiteindelijk acht trainingen per week en geen alcoholconsumptie tijdens het wedstrijdseizoen. Samen met je ploeg zet je alles op alles om optimaal te presteren, wat een hechte band schept. Naast al het roeien is Argo ook een gezellige vereniging met veel activiteiten en commissies die alles draaiende houden. Dit jaar heb ik samen met een groep anderen de almanak (jaarboek) van de vereniging gemaakt, een heel karwei maar dan heb je ook wat!

In Wageningen is er ruime keus in verenigingen voor studenten, ze bieden een goede manier om je vriendenkring uit te breiden en activiteiten naast je studie te bieden. Echter is het alles behalve noodzakelijk ergens lid te worden, ook zonder studentenvereniging krijg je makkelijk je avonden gevuld met alles wat Wageningen te bieden heeft!

Terug naar Studenten vertellen