Studentenverhaal

''Als je je wilt verbreden, is daar alle ruimte voor''

Sieka Buis

Studiekeuze

Op de middelbare school vond ik zowel de talen als de bètavakken leuk. Dat maakte een studie vinden lastig, dus besloot ik vooral te kijken naar een studie die biologie, scheikunde en natuurkunde combineert. Hiervoor ben ik het hele land doorgereisd van open dag naar open dag. Uiteindelijk heb ik die combinatie hier in Wageningen echt gevonden. Wat er voor mij uitsprong in Wageningen was het brede toepassingsgebied, maar ook de sfeer en de mensen in Wageningen vind ik fijn.

Overgang naar de universiteit

De overgang van middelbare school naar universiteit viel me eigenlijk erg mee. In het begin heb je best wat herhaling, waardoor je ook tijd hebt om te wennen aan studeren en de nieuwe mensen. Ik woon nu ook in een gezellig huis in Wageningen en dat bevalt heel goed. Maar ook dat is natuurlijk wennen als je hier net komt studeren. Ondanks de herhaling in het begin is Moleculaire Levenswetenschappen wel een intensieve studie omdat je veel op de universiteit bent, maar daardoor valt het voor mij mee hoeveel tijd ik thuis nog aan de studie besteed.

Activiteiten naast je studie

Hoewel het een intensieve studie is, heb je wel voldoende tijd om naast je studie andere leuke dingen te doen. Als je je bijvoorbeeld wilt verbreden, is daar alle ruimte voor. Uiteindelijk heb ik voor een bètastudie gekozen, maar doe ik verschillende commissies bij mijn studentenvereniging en studievereniging om me te verbreden buiten de bètawetenschappen. Daarnaast sport ik ook op de universiteit en stijldans ik af en toe.

Meeloopdag

Ik zou iedereen die geïnteresseerd is in de studie willen aanraden om gezellig langs te komen en de sfeer te komen proeven op bijvoorbeeld een meeloopdag, dat heeft mij destijds heel erg geholpen met kiezen!

Terug naar Studenten vertellen