Studentenverhaal

Student Food Technology
Vooropleiding: Voedingsmiddelentechnologie, HAS Den Bosch

Met hard werken en doorzettingsvermogen kom je een heel eind!
Sandra, student Food Technology

Mijn vooropleiding

Ik heb de opleiding voedingsmiddelentechnologie gedaan aan de HAS in Den Bosch waar ik ben aangenomen met mijn HAVO diploma. Na 4 jaar heel hard gewerkt te hebben voor mijn Bachelor diploma vond ik het nog te vroeg om te gaan werken, vanwege mijn leeftijd maar ook omdat ik het gevoel had dat ik zeker nog niet uitgeleerd was en dat er nog veel meer te leren was. Voor mij was het daarom een logische stap om na de HAS naar Wageningen te gaan.

Mijn ervaringen

De eerste periode (8 weken) was ontzettend zwaar. Ik moest wennen aan een nieuwe omgeving, een andere taal maar vooral aan de hoeveelheid stof die wordt behandeld in zo’n korte tijd. De lessen worden in het Engels gegeven maar hier wen je erg snel aan!

Ook de inhoud van de vakken is anders dan wat ik op de HAS gewend was. Deze master is onderzoeksgericht, wat inhoudt dat (net zoals op de HAS) je niet direct bezig bent met het ontwikkelen, verbeteren of produceren van levensmiddelen maar meer op micro schaal bezig bent om producten te begrijpen/onderzoeken. Niet alle vakken sluiten daarom even goed aan. De leraren zijn erg behulpzaam en zijn bereid je extra materiaal aan te bieden waardoor je je ‘achterstand’ zo snel mogelijk kunt bijwerken.

Ik heb al mijn vakken in een keer gehaald en dat had ik nooit gedacht toen ik in de eerste periode zat! Dus voor degene die hierover twijfelen… Niet geprobeerd is altijd mis en met hard werken en doorzettingsvermogen kom je een heel eind!

Ik heb afgelopen jaar ontzettend veel nieuwe dingen geleerd in een zeer korte tijd wat zeker een aanvulling is op wat ik geleerd heb bij de HAS.

Thesis
Volgend jaar ga ik mijn Thesis doen op de afdeling “Food Physics’. Mijn onderwerp is “Strain controlled serum exudation from ovalbumin gels”. Ik zal onderzoek doen naar het waterhoudend vermogen van een eiwit gel tijdens centrifuge en na vervorming. De microstructuur zal ook onderzocht worden om deze te kunnen koppelen met het waterhoudend vermogen van het gel.

Voor degene die nog twijfelen, vraag gerust de studentcoach voor een meeloopdag of stel je vragen via de mail. Dat heb ik destijds ook gedaan en dit heeft mij erg veel geholpen!