Testimonial

“Door les te geven aan kinderen, snap ik weer waarom ik wetenschapper ben”

Dit jaar bestaan het Food Valley Scholennetwerk en Wetenschapsknooppunt Wageningen University 10 jaar. In aanloop naar onze jubileumweek in oktober, interviewen we iedere maand een wetenschapper die zich inzet voor Food Valley Netwerk VO-HO of Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Deze keer is het de beurt aan Monica Mars. Monica Mars is Associate Professor bij Humane Voeding & Gezondheid. Voor Wetenschapsknooppunt Wageningen University is ze betrokken bij Junior Science Labs.

Na een les op de basisschool is een ouder naar mij toegekomen om te vertellen dat haar kind nu producten eet, die hij eerst nooit wilde eten.

“Bij het vak Food and Health had ik een student assistent die biologiedocent wilde worden. Als student assistent kon ze hierdoor wat ervaring opdoen. Ze werd uiteindelijk docent op Het Streek, een middelbare school in Ede. Daar begeleidde ze een project dat toevallig redelijk overeenkwam met het vak Food and Health. Zij benaderde mij weer en ik wilde hier graag de universiteit bij betrekken. Ik deed dit eerst zelfstandig, maar het kostte alleen erg veel tijd. Daarom heb ik toen Food Valley Netwerk hierbij betrokken.”

Dit project is later de Junior Consultancy Training Verrijkte drank geworden. In dit project ontwerpen leerlingen een verrijkte drank voor ouderen. Door sensorisch onderzoek en interviews met ouderen en diëtisten, ontwerpen ze een product dat aan alle eisen voldoet. Ook ontwerpen ze een reclame campagne en presenteren ze hun product. Monica Mars: “Bij de presentaties word ik gevraagd als expert. Het technasium is gericht op techniek, iets wat over het algemeen vooral jongens interessant vinden. Met deze opdracht kunnen ook de meisjes hun ei kwijt.”

“Wetenschapsknooppunt Wageningen University benaderde me later om het Junior Science Lab Sensorisch onderzoek op te zetten. Tijdens dit lab leren kinderen van de basisschool zich meer open te stellen voor nieuwe voedingsmiddelen. We leggen hierbij niet alleen de nadruk op smaak maar ook op textuur. Zo proberen we kinderen te leren dat ze kunnen uitleggen aan hun ouders waarom ze iets juist lekker of juist niet lekker vinden. Een ouder is wel eens achteraf na een les naar mij toe gekomen om te vertellen dat haar kind nu meer verschillende producten eet. Dit is natuurlijk wat je wil bereiken!”

“Door projecten te doen voor het Wetenschapsknooppunt en Food Valley Netwerk kom ik in aanraking met een ander publiek. Op deze manier word ik teruggeroepen naar de basis en snap ik weer waarom ik dit eigenlijk doe. Het is heel leuk om onbevangen opmerkingen te krijgen. Tijdens een les vertelde een kind eens dat hij geen groene kleur wilde eten, omdat hij dat niet lekker vond. Op deze manier krijg ik zelf weer nieuwe inzichten, bijvoorbeeld dat de kleur van eten erg belangrijk is voor een kind.
Als wetenschapper vind ik het ook belangrijk om te laten zien wat er op de universiteit gebeurt. Veel kinderen uit de omgeving kennen de gebouwen op de campus wel, maar hebben geen idee wat zich daar afspeelt. Wanneer ik de kinderen uitnodig, kan ik hen dit zelf laten zien.”

Lees meer ervaringen van wetenschappers