Studentenverhaal

Student International Development Studies: Economics of Development
Vooropleiding: Leiden University College the Hague

Mijn vakken heb ik als vrij persoonlijk ervaren, waar de professor daadwerkelijk de naam van jou en je medestudenten weet. Dit komt uiteindelijk ook van pas bij bijvoorbeeld het kiezen van een scriptiebegeleider of –onderwerp
Lauren Wessel, student International Development Studies

Ik heb de bachelor Liberal Arts & Sciences: Global Challenges gevolgd aan Leiden University College the Hague (LUC), waar ik me focuste op politieke economie en ontwikkelingsstudies. Hoewel ik dit ontzettend interessant vond, zocht ik voor mijn master toch naar een minder theoretische studie. In mijn tussenjaar heb ik ontzettend lopen twijfelen tussen ontwikkelingseconomie in Kopenhagen, Lund, Londen of de WUR. Uiteindelijk heb ik toch voor de WUR gekozen vanwege de combinatie tussen onderzoek en de praktijk. Er zitten veel onderzoekinstituten op de campus en veel van het onderzoek van mijn docenten is vrij toepassingsgericht. Ook vond ik het snijvlak van ontwikkeling en andere thema’s waar Wageningen bekend om staat, zoals voedselzekerheid en klimaatverandering, erg interessant.

De overgang van LUC naar de WUR was goed te doen. Mijn bachelor was veeleisend, waardoor de overgang naar een master niet voelde als een groot verschil. Wel was het even wennen aan vakken met soms meer dan 200 studenten; voor een statistiekvak in mijn eerste blok kon ik niet meer zomaar mijn hand opsteken elke keer als ik een vraag had. Gelukkig was dit één van de weinige vakken waarbij dit het geval was. Mijn andere vakken heb ik juist als vrij persoonlijk ervaren, waar de professor daadwerkelijk de naam van jou en je medestudenten weet. Dit komt uiteindelijk ook van pas bij bijvoorbeeld het kiezen van een scriptiebegeleider of –onderwerp.

Er zijn veel mogelijkheden hier op de campus, het is alleen een kwestie van er zelf achteraan gaan. Tijdens mijn eerste jaar heb ik naast mijn studie gewerkt als onderzoeksassistent bij één van de onderzoeksprogramma’s op campus. Ook kom ik net terug van een stage bij SNV in Kenia, waar ik over hoorde via een docent.

Momenteel ben ik aan het nadenken wat ik wil onderzoeken tijdens mijn scriptie. Waarschijnlijk sluit ik aan bij een onderzoek in Sierra Leone, maar hier ben ik nog niet helemaal over uit. Hetzelfde geldt voor mijn carrière. Ik zou graag iets doen met policy-science engagement, of bij een NGO of ontwikkelingsbank werken. Maar wie weet ga ik ook de politiek in of me meer activistisch inzetten. Ik vind veel dingen leuk, dus het is moeilijk kiezen!