Testimonial

Nieuwe teamleider Alumnirelaties

Een sterk alumnibeleid is een krachtig middel voor WUR en ik zie ernaar uit om mijn ervaring met community building daarvoor in te gaan zetten

Per januari 2022 treedt Maarten van Schaik in dienst als Teamleider Alumnirelaties

Maarten gaat het team Alumnirelaties leiden dat sinds eind 2021 onderdeel is van team Marketing binnen Corporate Communications & Marketing (CC&M) van Wageningen University & Research (WUR). Maarten was de afgelopen jaren werkzaam bij de European Association of Geoscientists & Engineers (EAGE) als senior community manager. Bij EAGE was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en activatie van het ledenbestand van de vereniging, waarbij studenten en de Near Surface Geoscience Division zijn focusgebieden waren. Denk hierbij aan het identificeren van nieuwe activiteiten voor communities, wetenschappelijke evenementen en publicaties.
Hij ziet veel parallellen tussen de werkzaamheden van beide organisaties; mentoring, community building en het ontwikkelen van passende activiteiten voor specifieke doelgroepen. Hij kijkt er daarom naar uit om, samen met het team, het alumnibeleid binnen WUR verder vorm te geven met als doel de relatie tussen WUR en haar oud-studenten te versterken en te bevorderen, de levenslange betrokkenheid en trots onder alumni te behouden en de samenwerking verder uit te bouwen.
Omdat WUR veel aspecten heeft waar hij naar op zoek was (academisch toonaangevend, met een sterke missie en een internationaal aspect) heeft hij specifiek voor WUR gekozen. Bonus: hij kan weer op de fiets naar het werk!

Rol als Teamleider Alumnirelaties

Een sterk alumnibeleid is een krachtig middel voor WUR. In zijn rol als teamleider ziet hij het als zijn taak om dit goed zichtbaar te maken binnen de organisatie. Hij ziet zichzelf dan ook vooral als de persoon die de vertaalslag gaat maken tussen expertise en ervaring van het team enerzijds, en de ambities van WUR anderzijds. Als new kid on the block hoopt hij ook een nieuwe kijk op community building te kunnen geven. Graag de verbinding met anderen zoeken karakteriseert zijn manier van samenwerken, vooral waar het nieuwe uitdagingen en nieuwe projecten betreft. Innoveren kun je immers niet alleen. De eerste weken zal zijn focus veelal op luisteren en het maken van connecties liggen, want om stappen te kunnen maken is een goed beeld van de organisatie en de expertise binnen het team en CC&M noodzakelijk. Veel (digitaal) koffiedrinken met collega’s dus.

Hobby’s & studies

Sporten vindt hij heerlijk. MTB-en en squash genieten de voorkeur, hardlopen zou hij vaker moeten doen, gaf hij aan. Daarnaast is hij een behoorlijke bordspellenfanaat en hebben hij en zijn vrouw een aardige collectie spellen opgebouwd. Samen met zijn vrouw (Danielle) en kat (Onyx) woont hij in Renkum, bij velen bekend van de Airborne landingen.
Maarten (1986) heeft voor EAGE bij Transparency International NL gewerkt. Eerder studeerde hij Geschiedenis aan de University of York (2010) en European Studies aan University College London (2012).

Over Alumnirelaties

De Wageningse afgestudeerde behoort tot een wereldwijd netwerk van bijna 60.000 trotse WUR alumni. De WUR community is ook na afstuderen dé plek om kennis op peil te houden, inspiratie te vinden en andere Wageningers te ontmoeten.
Ben je zelf alumnus? Kijk voor alumni evenementen, (internationale) alumninetwerken, studiekringen, reünies, Young University Fund & Alumni en nog veel meer op de alumniwebsite. Heb je vragen? Neem dan contact op met team Alumnirelaties via alumni@wur.nl
"Eens een Wageninger, altijd een Wageninger"

Foto's door: Sveya Dieker