Maersk Line werkt met WUR aan kwaliteitsbeheersing tijdens transport

Klantverhaal

Maersk Line werkt met WUR aan kwaliteitsbeheersing tijdens transport

Maersk Line werkt al sinds 2005 regelmatig samen Wageningen Food & Biobased Research. Het contact leverde het bedrijf veel waardevolle inzichten op. “We hebben flinke energiebesparingen gerealiseerd en bieden onze klanten nu nog meer service”, zegt Henrik Lindhardt, hoofd Reefer Research & Support bij de van oorsprong Deense multinational.

Henrik Lindhardt
We hebben flinke energiebesparingen gerealiseerd en bieden onze klanten nu nog meer service
Henrik Lindhardt

We move more than cargo. Klanten moeten ervan op aan kunnen dat hun lading op tijd en in goede staat op de plek van bestemming komt. We denken met onze klanten mee – bijvoorbeeld over hoe ze moeten inspelen op nieuwe wetgeving - en blijven continu vernieuwen.

We kennen Wageningen Food & Biobased Research al sinds het jaar 2005. In het begin van onze samenwerking hebben we samen reefer containers onderzocht, om toestemming te krijgen voor gebruik bij transport van bloembollen.

Revolutionair idee

In 2006 raakten we betrokken bij een nieuw project: Quest. Hierin werd een aanpak ontwikkeld waarmee het energieverbruik van gekoeld containertransport met wel 65% omlaag kon; energie is veruit de grootste kostenpost in onze branche. We dachten altijd dat de koeling en luchtcirculatie in onze containers continu aan moesten staan. Maar vertrekpunt in dit project was dat de koelcompressoren af en toe best uit konden en de luchtcirculatie vaak best wat minder kon, zonder dat de lading er last van had; een revolutionair idee in een traditionele sector als die van ons. Maar de aanpak bleek goed werkbaar.

Na Quest besloten we structureel met Wageningen Food & Biobased Research te gaan samenwerken. Een van hun experts in klimaatcontrole, Leo Lukasse, is sindsdien onze vaste sparring partner. We kennen elkaar inmiddels goed en kunnen met de meeste vraagstukken bij hem terecht voor wetenschappelijk onderbouwd advies.

Kouschade

Zo hebben we laatst een onderzoek laten doen naar oorzaken voor kouschade aan bananen. Uitkomst was dat behalve de omstandigheden tijdens transport ook factoren als oogsttijdstip en verpakking meespelen. Bananen verpakt in een open plastic krat zijn gevoeliger voor kou dan bananen in een traditionele kartonnen doos. We hebben de transportparameters en de belading van de containers hierop aangepast.

Dankzij onze samenwerking met Wageningen kunnen we sinds kort ook gepekelde en diepgevroren tonijn vervoeren; voor ons een enorme markt. Onze koelapparatuur raakte altijd geblokkeerd door ijs zodra de lading aan boord kwam, want er zaten liters ijskoud zeewater in. Wageningse experts hebben een techniek ontwikkeld waarbij het water van de machines wordt verwijderd voordat de luchttoevoer wordt beperkt; een patent is onderweg. De Wageningse reefer- testfaciliteit is hierbij van onschatbare waarde geweest.

Dezelfde taal

We zijn heel blij met Wageningen Food & Biobased Research als onze partner. We komen uit verschillende werelden, maar spreken dezelfde taal; Wageningse experts begrijpen als geen ander hoe het eraan toe gaat in onze sector; daarbij draait het niet alleen om kennis en expertise, maar ook om belangstelling en goed kunnen luisteren. Ik ben ervan overtuigd dat we samen met hen nog veel meer vernieuwingen kunnen doorvoeren in onze sector; digitaal bijhouden van de kwaliteit van cargo en de acties die nodig zijn om de kwaliteit te behouden bijvoorbeeld.”