Testimonial

Marleen van Can | student BSc Environmental Sciences

Je geeft dit jaar scholenvoorlichting. Wat is je belangrijkste boodschap voor studiekiezers?
“Ga vooral zoveel mogelijk open dagen bezoeken en goed oriënteren wat er allemaal is. Op dit moment zijn er zoveel studies in Nederland, dat er altijd wel eentje aansluit, je moet hem alleen vinden. Door veel open dagen te bezoeken kom je er steeds beter en meer achter wat je nou eigenlijk leuk vindt en zoekt.”

Hoe heb jij je georiënteerd?
“Zelf wist ik dat ik iets wilde doen op het raakvlak van biologie en economie en dat de studie niet super moest zijn, maar ook niet heel sociaal. Ik ben naar veel open dagen geweest en kwam uiteindelijk via internet bij de studie die ik nu doe. Toen ben ik ook naar een meeloop dag geweest in Wageningen en vond ik de studie fantastisch.”

Waarom heb jij voor Wageningen gekozen?
“Naast dat Wageningen een uitstekende universiteit is, zijn hier ook hele specifieke studies. Studies die je eigenlijk alleen in Wageningen kan studeren, zo ook mijn studie. Verder vind ik het leuk dat de Wageningen als studentenstad relatief klein is, dit is fijn en zo voel je je snel thuis.”

Wat is jouw advies voor studiekiezers?
“Begin al lekker op tijd met het bezoeken van open dagen, er bestaat niet zoiets al te vroeg oriënteren. Soms helpt het door te bedenken welke vakken je leuk vindt/vond op de middelbare school en of je hier iets mee zou willen doen.”

Tips voor decanen/mentoren:
“Laat leerlingen ook vooral door heel Nederland oriënteren en niet alleen in de buurt. De stap om naar de andere kant van het land te gaan voor je studie is natuurlijk groot, maar door ook hier al te gaan kijken kan je er eventueel aan wennen.”