Studentenverhaal

''Naast mijn opleiding doe ik ook mee aan het Honours Programme''

Je hebt in het derde jaar veel keuzevrijheid. Ik heb van die keuzevrijheid gebruik gemaakt door een half jaar te gaan studeren in Wenen (Oostenrijk) en daar echt iets nieuws te proberen
Ben Tumulero

Hoewel de eerste twee jaar van de opleiding verplicht zijn, heb je in het derde jaar veel keuzevrijheid. Ik heb van die keuzevrijheid gebruik gemaakt door een half jaar te gaan studeren in Wenen (Oostenrijk) en daar echt iets nieuws te proberen: zowel qua studie als qua sfeer was het namelijk heel anders dan wat ik gewend was. Ik heb daar zowel natuurkundige vakken als filosofische vakken gedaan. Het leek me namelijk leuk en leerzaam om even niet alleen met exacte wetenschappen bezig te zijn en de sfeer van een technische universiteit sprak me ook aan.

De natuurkundige vakken heb ik vooral gekozen om erachter te komen of dat goed bij me paste. Daarnaast heb ik in Wenen veel Duits gesproken, waar ik ook aan moest wennen in het begin. Daarnaast heb ik er veel over mezelf geleerd: ik bleek echt een stadsmens te zijn en heb ook geleerd hoe ik zelf bijvoorbeeld in andere sociale settings opereer. Toen ik weer terugkwam in Wageningen moest ik wel echt wennen aan het dorpse karakter.

Hoewel ik in Wenen vooral natuurkundige vakken heb gedaan, vind ik de chemie en biologie binnen Moleculaire Levenswetenschappen erg gaaf! Onder andere tijdens mijn uitwisseling ben ik erachter gekomen dat ik de combinatie van alfa-wetenschappen en biochemie erg interessant vind; daarom lijkt het me ook gaaf om na m’n opleiding me verder te gaan verdiepen in de neurowetenschappen, omdat je je dan precies op het snijvlak van die twee begeeft.

Honours Programme

Naast mijn opleiding doe ik ook mee aan het Honours Programme. Je doet dan onder andere verdiepende opdrachten voor vakken die je interessant vindt, maar je doet ook een project samen met studenten van andere studies. Mijn project, Energie is kinderspel, draait om het creëren van bewustzijn over energiegebruik bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Je bent wel met een Wagenings thema bezig, maar tegelijkertijd kijk je ook over de muren van je eigen studie heen.

Terug naar Studenten vertellen