Alumniverhaal

Nicolette van der Zwaag - Adviseur duurzame leefomgeving, Tauw

Nicolette van der Zwaag is adviseur duurzame leefomgeving bij Tauw. Ze studeerde in Wageningen eerst Economie en Beleid en vervolgens deed ze de master Management, Economics and Consumer studies met als richting milieueconomie. De master rondde ze af met een stage bij Tauw die zich richtte op hoe Tauw Environmental Social en Governance (ESG) factoren kan gebruiken in haar advies in de private equity sector. Na haar stage bleef Nicolette werken bij Tauw.

Wat doe je als adviseur duurzame leefomgeving?

Ik maak in mijn werk vaak gebruik van de Aanpak Duurzaam GWW, zie ook www.duurzaamgww.nl. Dit is een manier om duurzaamheid te concretiseren in projecten. Mijn werk is heel gevarieerd; zo geef ik duurzaamheidssessies, geef ik advies over circulaire economie, bereken ik de milieu impact van materialen en bekijk ik hoe ik opdrachtgevers kan helpen hun werk te verduurzamen. Vroeger wilde ik docente worden maar toen ik op de middelbare school zat vond ik duurzaamheid steeds interessanter worden. Ik besloot dat ik adviseur wilde worden om bedrijven te verduurzamen. Nu ben ik duurzaamheidsadviseur geworden en mijn projecten zijn vooral voor de overheid.

Wat heeft je studie bijgedragen aan het werk dat je nu doet?

Voor mijn gevoel heeft mijn studie bijgedragen aan het snel opdoen van nieuwe kennis, het begrijpen van informatie en onderzoeksvaardigheden. Daarnaast hielp mijn stage me in te zien dat ik inderdaad bij een adviesbureau wil werken. Ik zie in mijn huidige werkzaamheden geen specifieke vakkennis terug. Ik denk dat mijn tijd bij de Navigators in Wageningen (studentenvereniging) bijdroeg aan mijn organisatievaardigheden en communicatievaardigheden.

Hoe kijk je aan tegen de toekomst?

Ik wil blijven bijdragen aan het verduurzamen van de openbare leefomgeving. En ik hoop dat het op een duurzame manier werken ‘business as usual’ gaat worden. Daar ben ik mee bezig, zowel intern als extern.