Testimonial

Posterpresentatie dankzij de Stimuleringsregeling

Zes MSc studenten van een Academic Consultancy Team* kregen dankzij de donateurs van het Wageningen Universiteits Fonds de kans om op de Living Knowledge Conference in Kopenhagen, Denemarken, een poster presentatie te geven over een methode die ze zelf hadden ontwikkeld.

Wat we hier hebben geleerd is een prachtige aanvulling op de kennis die we op de universiteit hebben opgedaan

Het team bestond uit vier biologen: Wouter van Andel, Maaike Griffioen, Thijs Kabel en Diede Maas, en twee land- en watermanagers: Tim Jan Huldman en Luuk de Vetten. Op deze conferentie waren ongeveer driehonderd wetenschappers vanuit de hele wereld die ideeën uitwisselden over het beter betrekken van de maatschappij bij de wetenschap, onder anderen via wetenschapswinkels

“Voor ons was dit een buitengewone kans om mee te maken hoe het is om zelf te presenteren op een wetenschappelijke conferentie. Ons idee werd zeer goed ontvangen door het publiek. We kregen zelfs verzoeken om onze methode te komen uitvoeren in Frankrijk. Een hoogleraar uit de Verenigde Staten vroeg om een template om deze zelf ook te implementeren in haar onderzoek.

Dit congres was belangrijk voor ons om te verifiëren of onze methode toe was aan publicatie. De feedback van onderzoekers die al langer met soortgelijke zaken werken was daarvoor heel nuttig. Daarnaast gaf het ons ook de kans om onze horizon te verbreden op het gebied van toepassing van wetenschappelijke kennis. Wat we hier hebben geleerd is een prachtige aanvulling op de kennis die we op de universiteit hebben opgedaan. Door buiten onze comfortzone te stappen als bèta-wetenschappers leerden we veel over welke problemen er nog zijn in het betrekken van de maatschappij bij de wetenschap. We zijn van mening dat dit van groot belang is, ook in onze eigen vakgroepen.

Zonder de financiële bijdrage van het Wageningen Universiteits Fonds hadden we deze uitzonderlijke kans aan ons voorbij moeten laten gaan. Dankzij de ondersteuning van het fonds konden we ons focussen op wat écht belangrijk is; onze academische en persoonlijke groei.”

*Een ACT bestaat uit een multidisciplinaire groep studenten en werkt aan een opdracht van een organisatie buiten de universiteit.