Testimonial

Samen met leerlingen onderzoek doen is inspirerend

Dit jaar bestaan het Food Valley Scholennetwerk en Wetenschapsknooppunt Wageningen University 10 jaar. In aanloop naar onze jubileumweek in oktober, interviewen we iedere maand een wetenschapper die zich inzet voor Food Valley Netwerk VO-HO of Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Deze keer is het de beurt aan dr. ir. Arnold van Vliet. Van Vliet is als bioloog werkzaam bij Wageningen University & Research. Voor Wetenschapsknooppunt Wageningen University heeft hij meerdere activiteiten op het gebied van klimaatverandering en natuur georganiseerd.

Door met leerlingen samen te werken krijg ik beter inzicht in wat ze weten en interessant vinden. Het wordt dan makkelijker om mijn verhaal op hun belevingswereld aan te laten sluiten

“Sinds 2001 zit ik in het bestuur van GLOBE Nederland (een netwerk van scholen die onderzoek doen aan natuur en milieu i.s.m. wetenschappers, red). De GrowApp is een van de meest recente projecten van GLOBE. De GrowApp komt aan bod tijdens docententrainingen die ik voor Food Valley Netwerk VO-HO geeft, tijdens bezoeken van leerlingen en ook tijdens de kinderuniversiteit die ik gegeven heb. Ik heb de groep toen mee naar buiten genomen en uitleg gegeven over klimaatverandering en hoe je met de app onderzoek kan doen. Door regelmatig vanaf dezelfde plaats in dezelfde richting met de GrowApp een foto van een boom of landschap te maken creëer je een timelapse video die het effect van verandering in weer en klimaat op de seizoenswisselingen in beeld brengt. Zie hier de timelapse video van twee witte paardenkastanjes achter Lumen/Gaia op de campus. Bij het naar buiten gaan met tientallen leerlingen kreeg ik steun van studenten van de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede”.

“Ik vind het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd in aanraking komen met onderzoek, klimaatverandering en natuur. Tijdens verschillende activiteiten realiseer ik me dat men zo weinig hierover weet. Wanneer ik kinderen vertel over hoe het effect van klimaatverandering zichtbaar is in hun directe omgeving zie ik dat ze anders om zich heen gaan kijken. Samen met leerlingen onderzoek doen is inspirerend. Het uit mijn universiteitsbubbel stappen, is een goede bewustwording voor mezelf. Je krijgt iedere keer dat je met leerlingen of leraren op stap gaat een beter beeld van wat men wel en niet weet en wat men wel en niet interessant vindt. Het helpt me om mijn verhaal nog beter aan te laten sluiten op hun belevingswereld zodat ze nog makkelijker de nieuwe kennis op kunnen nemen en het leuk vinden om gedurende langere tijd samen te werken in ons onderzoek.”

Lees meer ervaringen van wetenschappers