Alumniverhaal

Stefanie Stubbé - Sanitatie Expert, PT Haskoning

Stefanie Stubbé volgde de Bachelor Economie en Beleid (BEB) tussen 2010 en 2013. Na een minor aan de Technische Universiteit Delft in 2013 besloot ze daar haar opleiding voor te zetten met de Master Civiele Techniek, gelijktijdig met de Master Watertechnologie in Leeuwarden. In 2016 studeerde ze voor beide Masters af.

Wat ben je na je afstuderen gaan doen?

Ik begon aan mijn eerste baan als Strategie Consultant in Amsterdam. Een hele mooie carriere kans, maar al snel miste ik de link met duurzaamheid in mijn dagelijks leven. Daarom volgde al gauw een nieuwe uitdaging in Indonesië als Sanitatie Expert bij een Nederlands ingenieursbureau. Daar zit ik momenteel nog steeds en ik help bij het ontwikkelingen, testen en implementeren van het trainingsprogramma ten behoeve van het nationale sanitatie plan in Indonesië. Dat houdt in dat ik me dagelijks bezig houd met het ontwikkelen van trainingsmaterialen (e-learning modules, trainingsdagen en online forum) in samenwerking met onze financiële, technische, institutionele en communicatie experts. Ook zit ik regelmatig samen met onze “klant”, de Indonesische overheid, verspreid over 4 ministeries.

Wat maakt je baan zo bijzonder?

Mijn huidige functie is echt een droombaan na mijn studies over sustainable water management en mijn passie voor menselijke ontwikkeling (training, etc.). Echter, in de praktijk is geen enkele baan ideaal. Ik moet hier hard werken voor het respect van mijn eigen (lokale) collega’s die niet gewend zijn aan gedreven, jonge, niet-gelovige vrouwen met een eigen (soms wat sterke) mening. Ook ben ik ver weg van vrienden en familie, terwijl ze enorm belangrijk voor me zijn.

Welke belangrijke dingen heb je  tot nu toe geleerd?

Door de jaren heen heb ik geleerd dat keuzes maken op basis van mijn kernwaardes “rust” en “vrijheid” veel bijdragen aan mijn dagelijks geluksgevoel. Zo bleek mijn eerste gedachte “eerst leren bij de grote corporate bedrijven, dan toepassen op het milieu” meer een uitstel van executie dan werkelijkheid. Zelfs in een droombaan met duurzaamheid als kern is het een uitdaging om de goede keuzes te maken en niet verleid te worden door meer “sexy” posities of een hoger salaris. Meer dan voorheen streef ik nu naar dagelijks wakker worden met de gedachte dat ik leef in lijn met mijn kernwaardes.

Wat heeft BEB je gebracht als je kijkt naar je carrière?

BEB bracht mij als eerste in aanraking met water: welke economische en institutionele aspecten er gepaard gaan met deze natuurlijke grondstof. Ik was gelijk bij het eerste college hierover gegrepen door het thema en de professor, die me ook heeft begeleid in de academische en professionele keuzes daarna. Echte inhoudelijke zaken van mijn studie pas ik niet toe, maar wel de vaardigheden om te plannen, kritisch te denken (helemaal niet normaal in Indonesië!), netwerk op te bouwen en prioriteiten te stellen. Deze vaardigheden werden extra ontwikkeld door mijn ervaringen bij studentenverenigingen zoals AIESEC, CISV, TEDxWageningen en de Amsterdamse start-up Remind.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Mijn doel voor de toekomst is om bij te dragen aan de Sustainability Development Goals (binnen en buiten NL) en mijn keuze te laten leiden door mijn waardes, niet op basis van salaris, reputatie of “carriere kansen”. Als ik in de water-wereld blijf, droom ik er van “millennial” waardes in te brengen in deze vergrijsde sector (alogaritmes, bitcoins etc.).