Studentenverhaal

Student Dennis Beemsterboer - BSc Bedrijfs- en Consumenten- wetenschappen

Student Dennis zocht tijdens zijn eerste jaar meer uitdaging naast de studie. Hij vond de vakken leuk, maar vroeg zich af: Waar kan ik deze kennis inzetten? Hoe kan ik mijzelf op andere vlakken ontwikkelen? En op welke manieren? Meer uitdaging vond hij in het Honours Programma.

Naast dat dit proces enorm leerzaam is, maak je vrienden voor het leven en heb je een gezellige tijd!

Dit programma loopt parallel aan het normale bachelor programma. Het begint in het begin van het tweede jaar en loopt tot het behalen van je bachelor diploma. Aangezien er op de website van het BSc Honours Programme al genoeg te vinden is over de indeling van deze twee jaar, zal ik hier vooral vertellen over hoe ik (nu al bijna één jaar) het Honours Programme ervaar.

Inmiddels ben ik al een jaar bezig met vier andere studenten aan een project met het thema ‘High-Tech Plantfactories’. Met Esmee (Bos & Natuurbeheer), Gijs (Economie & Beleid), Larissa (Moleculaire Levenswetenschappen) en Sophie (Biotechnologie) werk ik gedurende twee jaar samen. Wij kijken naar de toepassingen van klimaatkamers waarin planten ‘optimaal’ kunnen groeien. Het leuke is dat iedereen een andere invalshoek heeft en gebruikt vanuit zijn of haar studie. Zo kan Sophie bijvoorbeeld eerder het technische aspect van een probleem benaderen, terwijl ik bij wijze van spreken altijd kijk naar de business case die erachter schuilt. Totaal iets anders dan wat je gewend bent, maar wel veel uitdagender en realistischer!

Naast dat dit proces enorm leerzaam is, maak je vrienden voor het leven en heb je een gezellige tijd. Dat geldt ook voor de gehele community. In ons jaar stroomden er 30 studenten binnen bij het programma. Een gevarieerde groep met ieder zo zijn eigen karakter, vakgebied en kwaliteiten. Je leert veel nieuwe mensen kennen waarmee je activiteiten organiseert en kennis uitwisselt. Naast verdiepingen in vakken die jij interessant vindt, krijg je de kans om binnen dit programma activiteiten te organiseren. Van een workshop Populair wetenschappelijk schrijven tot een Insectendiner, dat ik bijvoorbeeld heb georganiseerd.

En ja, dit valt goed te combineren met je studie. Het vergt enige planning, discipline en inzet, maar het betekent niet dat ik geen tijd meer heb voor andere leuke activiteiten. Als jij gemotiveerd bent om alles uit je studententijd te halen wat er in zit, dan is het programma misschien iets voor jou!

Terug naar Studenten vertellen