Studentenverhaal

Student Ynte Biemans – BSc Voeding en Gezondheid

Ynte heeft de minor ‘Healthy Ageing in Humans and Model Species’ gedaan. "Mijn droom is namelijk om mensen zo gezond mogelijk oud te laten worden, en dan het liefst zónder medicijnen, maar mét goede voeding en leefstijl!"

Wist je dat de gezondheid later in je leven al voor een groot deel beïnvloed wordt vóór je geboorte?

“Toen ik na ging denken over de invulling van mijn derde studiejaar, was de keuze voor deze minor snel gemaakt. Mijn droom is namelijk om mensen zo gezond mogelijk oud te laten worden, en dan het liefst zónder medicijnen, maar mét goede voeding en leefstijl! Maar voordat je veroudering tegen kunt gaan, moet je natuurlijk eerst weten welke mechanismen ten grondslag liggen aan het verouderingsproces. En dat is precies wat je leert in deze minor! Het leuke aan deze minor vind ik het brede karakter: de thema’s variëren van molecuul- tot populatieniveau en van biologische mechanismen tot het beïnvloeden van gedrag."

Minor Healthy Ageing

“Afhankelijk van je interesses en de vakken die je al hebt gevolgd, kun je vier vakken selecteren die je wilt volgen binnen deze minor. Ik heb gekozen voor de vakken Concepts and Theories of Healthy Ageing, Nutrition and Cancer, Interventions for Healthy Ageing in Human and Model Species, en Development and Healthy Ageing. De rest van het derde jaar heb ik ingevuld met wat fysiologische en ziekte-gerelateerde vakken.  

Het vak Concepts and Theories of Healthy Ageing gaat over de verschillende theorieën die er over veroudering bestaan. Je leert over moleculaire processen die bij veroudering horen, en manieren hoe je deze processen tegen kunt gaan. Vervolgens ga je de theorieën in de praktijk ontdekken aan de hand van practica. Je gaat bijvoorbeeld de invloed van dieet en voortplanting op de levensduur van fruitvliegen en C. elegans (wormachtige) onderzoeken.

In het vak Nutrition and Cancer maak je kennis met kanker vanuit verschillende perspectieven: je start met biologische en (epi)genetische processen die een rol spelen in het ontstaan en de progressie van kanker, en daarna kijk je naar het effect van voeding hierop. Vervolgens – en dat maakt dit vak zo leuk – leer je over de screening, diagnose, behandeling en ervaringen van patiënten, en neem je dus echt een kijkje in de klinische praktijk. Aan het eind van het vak pas je de geleerde kennis toe en schrijf je met een groep een verslag over een bepaalde voedingsrichtlijn om kanker te voorkomen. Hier train je dus ook meteen je schrijfvaardigheden!

Het volgende vak dat ik heb gevolgd is Interventions for Healthy Ageing in Human and Model Species. Aangezien we met zijn allen steeds ouder worden, krijgen we steeds meer te maken met aandoeningen als osteoporose, dementie, ondervoeding en sarcopenie. Je leert over de oorzaken en gevolgen van deze leeftijdsgerelateerde aandoeningen en het belang van een gezonde leefstijl om deze tegen te gaan. In de laatste weken van het vak wordt je uitgedaagd om zelf een interventie op te zetten. Dit is vooral gericht op het beïnvloeden van het gedrag van mensen (denk aan meer beweging, meer eiwitrijke producten eten of meer sociaal actief zijn), met als doel bepaalde ziekten te voorkomen. Dit vond ik een erg leuke toevoeging aan het vak, want pas als je weet hoe je mensen daadwerkelijk aan kunt zetten tot een bepaald gedrag, kun je met jouw kennis echt iets bereiken in de praktijk!

Tenslotte maakte het vak Development and Healthy Ageing de minor compleet. Persoonlijk vond ik dit ook het leukste vak van de minor, omdat je - van molecuul tot whole-body niveau – een reis door het leven maakt vanaf de embryonale ontwikkeling tot aan ouderdom. Want, wist je dat de gezondheid later in je leven al voor een groot deel beïnvloed wordt vóór je geboorte? Verder gaat dit vak gedetailleerd in op de functie van mitochondriën en de verandering van het immuunsysteem gedurende het leven.

Ik heb deze minor met heel veel plezier gevolgd (hij was zelfs leuker dan ik had verwacht!) en omdat er net met een andere blik naar het onderwerp voeding en gezondheid wordt gekeken, heb ik zeker een heleboel nieuwe dingen geleerd. Daarom kan ik deze minor dan ook aan alle toekomstige derdejaars studenten aanraden die interesse hebben in de moleculaire en fysiologische processen die ten grondslag liggen aan veroudering. Ook denk ik dat deze minor zeer relevant is voor de toekomst; gezien de vergrijzende samenleving zullen er alleen maar meer ouderdomsziekten komen, dus als je de onderliggende mechanismen begrijpt en weet hoe je het verouderingsproces tegen kunt gaan (door voeding en leefstijl) is dit ontzettend waardevol!"

Ervaring en toekomstplannen

"Mede dankzij deze minor ben ik erachter gekomen dat ik deze kant van Voeding en Gezondheid het meest interessant vind. Ik vond het onderwerp ageing zelfs zó leuk, dat ik nu mijn BSc thesis schrijf over de invloed van sarcopenie (spierverlies als gevolg van veroudering) op darmkanker. Ook ga ik na het afronden van mijn bachelor starten met de master die hier naar mijn idee het beste bij aansluit: specialisatie B ‘Nutritional Physiology and Health Status’ van de Master Nutrition and Health. Ik kijk er naar uit om hiermee te beginnen en nog veel meer te leren over de kracht van voeding op een gezond leven!"

Terug naar Studenten vertellen