Customized nutrition & health

Testimonial

Wageningen Food & Biobased Research: Liesbeth Luijendijk

De ontwikkelingen in de voedingswereld gaan razendsnel. Er komt steeds meer aandacht voor gezond eten en betere eetpatronen, voor duurzame voedselproductie en nieuwe technologieën. Wageningen Food & Biobased Research, één van de onderzoeksinstituten van Wageningen University & Research, loopt voorop met toegepast wetenschappelijk onderzoek naar dit soort essentiële thema’s.

Liesbeth Luijendijk, programmamanager Smart customised nutrition & health
Vanwege het deskundige en onafhankelijke imago van Wageningen University & Research willen bedrijven graag met ons samenwerken. Deuren gaan echt open als je ‘Wageningen’ zegt.
Liesbeth Luijendijk, programmamanager Smart customised nutrition & health

Wageningse wetenschappers werken samen met allerlei partijen uit de voedingswereld aan het realiseren van innovaties. Om te zorgen dat kennis en onderzoeksresultaten in de praktijk kunnen worden gebracht, zijn contacten met bedrijven, overheden en andere organisaties van groot belang. Dat is het werk van Liesbeth Luijendijk, programmamanager Smart customised nutrition & health. Zij zorgt er samen met haar collega’s voor dat ideeën in de praktijk worden gebracht zodat jij er als consument baat bij hebt.

 

Waar houdt een business development manager zich precies mee bezig?

'De hoofdtaak van een business developer is om de kennis en technologie van ons onderzoeksinstituut te verbinden aan klanten. Dat kunnen (inter)nationale bedrijven zijn, maar ook overheden of maatschappelijke actoren. We zetten dan gezamenlijk projecten op zodat al die kennis die we ontwikkelen kan leiden tot innovaties die bijdragen aan de maatschappelijke vraagstukken van nu en in de toekomst.'

 

Hoe komen jullie met bedrijven in contact?

'Als business development manager ben je constant bezig met het opbouwen en onderhouden van het netwerk. Maar vaak komen bedrijven ook zelf naar ons toe. Dan hebben ze bijvoorbeeld onze onderzoekers gesproken op een conferentie, of komen ze via onze website bij ons terecht. Vanwege het deskundige en onafhankelijke imago van Wageningen University & Research willen ze graag met ons samenwerken. Deuren gaan echt open als je ‘Wageningen’ zegt.'

Liesbeth Luijendijk

 

Hoe heeft Wageningen University & Research die status weten te bemachtigen?

'Het begint er natuurlijk mee dat we topwetenschappers in huis hebben die publiceren in gerenommeerde tijdschriften en spreken op nationale en internationale congressen. Daarnaast is de combinatie van fundamenteel en toegepast onderzoek heel belangrijk; van het allereerste idee naar het wetenschappelijke onderzoek en de toepassing ervan. En daarna ook de ondersteuning en lessen trekken uit het hele proces. Het hele ecosysteem bevindt zich hier: de universiteit, onderzoeksinstituten, bedrijven als Friesland Campina en Unilever, maar ook startups.'

 

Stel dat een bedrijf interesse heeft in samenwerking. Hoe gaat het daarna in z’n werk?

'Ik zal een voorbeeld geven: een bedrijf leest op onze website over voeding op maat voor ouderen en wil daar mee aan de slag. De business development manager heeft dan eerst een telefonisch gesprek om te bespreken waar ze naar op zoek zijn. Willen ze een product ontwikkelen of vooral kennis opdoen? Daarnaast gaan ze in overleg met de onderzoekers over hoe we de samenwerking kunnen vormgeven. We werken ook in consortia met klanten, en daarin heeft de business development manager een coördinerende rol. Het takenpakket is dus heel veelzijdig.'

 

Wat maakt je baan bij Wageningen Food & Biobased Research zo interessant?

'Behalve de veelzijdigheid bevalt het me ook erg goed dat je concrete resultaten behaalt. Daarnaast biedt WUR je veel kansen om jezelf te ontwikkelen. Dit is een grote organisatie, dus er zijn altijd mogelijkheden.

Maar het gaat me er vooral om dat ik hier iets kan betekenen voor de maatschappij. Voorheen werkte ik in de ICT, maar daar miste ik gewoon iets. Daarom ging ik op zoek naar betekenisvol werk, naar zingeving. Die heb ik nu gevonden. Eigenlijk heeft iedereen die hier werkt wel een sense of urgency. Hoe gaan we in 2050 tien miljard mensen op een gezonde, duurzame manier voeden? Hoe gaan we de klimaatproblematiek aanpakken? Ik vind het heel belangrijk dat ik hier een bijdrage kan leveren aan dat soort vraagstukken.'

Spreekt het verhaal van Liesbeth je aan?

Wageningen Food & Biobased Research zoekt nog diverse collega’s, zoals een Business Development Manager voor het segment Ingredients.