Studentenverhaal

''Wat mij aantrok aan de WUR is dat het inderdaad (écht waar!) kleinschalig is en er goede begeleiding is''

Een studie kiezen, wat een toestand! Nu al moeten beslissen wat je wilt studeren en dus ook al welke richting je op wilt voor de rest van je leven is geen gemakkelijke keuze… Dit zal voor veel (toekomstige) studenten gelden en zo was het ook voor mij. Wat vind je wel en wat vind je niet leuk? Wat wil je later wel doen en wat niet? Waar wil je wel studeren en waar niet? Dit zijn vragen die ik heb moeten beantwoorden voordat ik tot het besluit kwam om Economie en Beleid te studeren op Wageningen.

Ik heb mijn eerste jaar afgerond van Economie en Beleid en kan nu dus wel redelijk inschatten of dit bij mij past of niet. Hopelijk kan ik een duidelijk beeld geven van waarom deze studie bij mij past, opdat dat jullie, toekomstige studenten, misschien helpt ook een goede keuze te maken.
De eerste vraag was al lastig in mijn geval: ik vind (bijna) alles leuk. Ik ben te porren voor vakken als economie en maatschappijwetenschappen, maar ook voor bijvoorbeeld biologie en scheikunde. Zet mij met een witte jas en een brilletje op in een laboratorium en ik vermaak me prima, maar discussies voeren over maatschappelijke onderwerpen vind ik ook heel interessant. Eigenlijk van alles wat dus. Een duidelijk richtpunt was zodoende niet te vormen in mijn geval: dilemma nummer één.

De tweede vraag was al wat makkelijker: in een laboratorium proefjes doen vind ik geweldig; maar niet dag in dag uit. Alleen maar op kantoor zitten met wat data en daar conclusies uit proberen te trekken zie ik mijzelf ook niet mijn hele leven doen. Ook in mijn toekomstige baan/leven wil ik veel keuze hebben: ik wil ‘het veld in’ en verschillende soorten data verzamelen, maar ook mijn kennis kunnen gebruiken om samen met anderen op oplossingen te komen voor een bepaald probleem. Het komt erop neer dat ik onderzoek wil doen maar dit ook meteen aan de kaak wil stellen om het vervolgens juist te kunnen toepassen. (Misschien wel) dilemma  nummer twee.
Waar wil ik studeren? Tsja, ook dat was lastig… Hiervan had ik van te voren geen idee. Je komt er alleen achter waar je heen wilt door er heen te gaan met meeloopdagen en te praten met studenten etc. Sfeer proeven, rondkijken en ervaren hoe het daar z’n gangetje gaat is de enige manier om erachter te komen waar jij je thuis voelt. Zo heb ik ook op meerdere universiteiten rondgelopen en ben ik mede daarom op Wageningen terecht gekomen

Waarom voldoet Economie en Beleid aan mijn brede interessegebied (of de vele eisen die ik stel)? Ten eerste is Economie en Beleid op Wageningen niet een ‘hardcore’ economische studie: het gaat niet alleen om marktevenwicht, winst en ondernemerschap, Economie en Beleid is veel breder! Tuurlijk worden de basis (misschien wel een beetje ‘hardcore’) principes in de economie ook behandeld, maar er komt een bredere blik aan te pas richting beleid, milieu, landbouw en ontwikkelingssamenwerking. Deze studie richt zich meer op mens en natuur als waardevol bezit die behouden moet worden (voor zover als mogelijk), en niet als input voor een grotere economische groei.  De bredere blik van deze studie zorgt er mede voor dat de studie zich niet alleen beperkt tot een economische visie, maar bijvoorbeeld ook tot sociologisch en natuurwetenschappelijke visies. Mijn brede interesse gebied wordt dus goed vertegenwoordigd.

Tsja, wat kan je met deze studie? Je kan vele kanten op na deze studie (inclusief Master): het ‘gewone’ bedrijfsleven, beleidsmedewerker, onderzoeker en projectleider bijvoorbeeld. Uiteraard hoef je nu niet je hele leven uit te stippelen, maar het kan fijn zijn om te weten dat je veel verschillende kanten op kan. Dat sprak mij aan. Deze genoemde banen zijn nog zeer breed te definiëren waardoor de mogelijkheden zeer groot zijn. Tijd om hierop te oriënteren heb ik nog genoeg. Daarbij kom je er tijdens de studie achter welke richting jouw het meest trekt. Hier maak ik mij nu dus geen zorgen meer om.

Wageningen: ‘The city of life sciences’ ...Dat klopt, maar dat komt natuurlijk door de universiteit. Waarom vind ik Wageningen University zo fijn? Wat mij aantrok aan de WUR is dat het inderdaad (écht waar!) kleinschalig is, er is goede begeleiding en je zit negen van de tien keer niet met tig mensen naar één leraar te luisteren. Ikzelf heb een goede begeleiding altijd al fijn gevonden, ook op de middelbare school al. Op Wageningen wordt je vrijgelaten en moet je zelfstandig werken, maar hulp krijg je altijd als je dat nodig acht. Daarnaast is de sfeer gewoon heerlijk op de WUR en voel je je heerlijk vrij, alles is mogelijk!!! Nou ja, heel veel dan…

Terug naar Studenten vertellen