Studentenverhaal

Met de gedachte "ik kan nog doorleren" in het hoofd heb ik besloten om toch de gok te wagen

Student Animal Sciences
Vooropleiding: Dier- en Veehouderij, Van Hall Larenstein

Frank Schumacher, student Animal Sciences

Waarom een master?

Tijdens mijn afstudeeronderzoek aan het Van Hall Larenstein te Leeuwarden kwam ik in contact met mensen die net waren afgestudeerd aan de WUR. Na met hun te hebben samengewerkt voor het onderzoek en te praten over de WUR, gaven ze aan dat ik waarschijnlijk een masteropleiding wel aan zou kunnen.  Met deze opmerking in het achterhoofd ben ik afgestudeerd aan de opleiding Dier & Veehouderij. Doorleren was toen niet mijn eerste optie, ik had namelijk mezelf voorgenomen om eerst te gaan solliciteren. Maar na een half jaar solliciteren en nog geen succes op een baan en rondlopend met de gedachte "ik kan nog doorleren" in het hoofd heb ik besloten om toch de gok te wagen en verder te gaan leren. De keus om een masteropleiding aan de WUR te volgen was gauw gemaakt, gezien de ervaringen van oud-studenten en doordat het de enige agrarische Universiteit in Nederland is.

Ervaringen

Aan de WUR volg ik momenteel de masteropleiding Animal Sciences. In deze master volg ik voornamelijk de vakken richting diervoeding, dit omdat mijn interesses hiernaar uit gaan. Nieuwe ontwikkelingen in veevoer en veevoer zorgen voor groot gedeelte voor de prestaties van een dier.

In het begin moest ik erg wennen aan de werkwijze van de WUR, op de vooropleiding was veel al vastgelegd in een vast studieprogramma. Ze nemen je hier minder bij de hand en gaan uit van eigen initiatief van student.  Over de vakken die ik volg ben ik erg te spreken: er  wordt inhoudelijk veel verteld, schema’s zijn goed te volgen en het is duidelijk wat er van jou als student wordt verwacht. Wel is de werkdruk hoger en moet ik er zelf veel meer voor doen dan voor de HBO-opleiding die ik gevolgd heb. Alle lessen worden in het Engels gegeven, dit  is goed te verstaan en te volgen,  maar om dit zelf te spreken of op papier te zetten valt mij zwaarder dan ik verwacht had.

De masteropleiding Animal Sciences duurt 2 jaar en ik heb er nu 1 jaar ervan opzitten, het is goed te doen, kost veel inzet maar met inzet kun je een eind komen. Mensen die na hun HBO-opleiding een Masteropleiding willen volgen, zou ik willen meegeven om op tijd in te schrijven, verdiepen in Engels en jezelf goed voorbereiden voor de eerste college dag begint.

Meer over Animal Sciences