Testimonial

"Als we onze visie over korte ketens willen uitdragen, hebben we harde cijfers nodig"

Willem&Drees is een relatief jonge onderneming dat korte ketens opzet waardoor lokaal geproduceerd voedsel makkelijker bij de consument terechtkomt. Ze beloven gezond en duurzaam eten, en een eerlijke prijs voor de boer. Maar is dat echt zo? Wageningen University & Research onderzocht het en leverde het harde bewijs: kortere ketens kunnen transparanter zijn en echt eerlijke prijzen hebben.

Het is goed dat we nu weten hoe het zit. Transparantie en korte ketens gaan hand in hand.
Drees Peter van den Bosch, directeur Willem&Drees

Toen Willem Treep en Drees Peter van den Bosch in 2009 begonnen met Willem&Drees, waren zij pioniers op het gebied van korte ketens. Als bevlogen idealisten willen zij ‘meer van dichtbij eten’ op de kaart zetten en zichtbaar maken. “Daarbij kwamen we al snel in aanraking met Jan-Willem van der Schans van de Wageningen University & Research, die vanuit de wetenschap met dat thema bezig is”, vertelt Van den Bosch. “Hij is ons blijven volgen en we hebben de afgelopen jaren ook concrete dingen samen gedaan.”

Het bedrijf besloot de hulp van de Wageningen University & Research in te roepen omdat ze wilden weten of de beloftes van lokale voedselketens als het gaat om duurzaam, gezond en eerlijk eten terecht zijn. “Feitelijk hoeft dat niet zo te zijn”, zegt Van den Bosch. “Je kunt naast een grote bio-industriestal wonen en als je voedsel daarvandaan komt is er niets duurzaams aan. Dan is er ook geen sprake van een eerlijke prijs. We wilden meer duidelijkheid: zijn we echt zo goed bezig als we zeggen?”

Korte ketens zijn transparanter

De onderzoekers keken naar de margeverdeling bij korte voedselketens en vergeleken de prijzen van Willem&Drees met gemiddelden uit de markt. Van den Bosch: “Wij gaan niet onder de laagste kostprijs dus we hadden de indruk dat we boeren goed betalen, maar we wisten het niet zeker.” Het onderzoek laat zien dat korte ketens transparanter zijn dan langere ketens en dat er meer bij de boer terechtkomt. Van den Bosch neemt appels als voorbeeld. “Wij kopen die in bij telers om ze direct door te verkopen. Met één schakel weet je als consument waar de appel vandaan komt. In de winkel weet je dat vaak niet en je weet ook niet wat de boer ervoor krijgt. Ons belangrijkste inzicht is dat we nu weten hoe het zit. Transparantie en korte ketens gaan hand in hand.”

Europees perspectief

Willem&Drees deed ook mee aan het internationale project SUPURBFOOD en kwam daarbij in contact met zo’n 25 internationale partijen. Van den Bosch: “Het is leuk om alles in Europees perspectief te zien en interessant om met andere bedrijven van gedachten te wisselen.” Het bedrijf kijkt nu samen met de WUR hoe ze verder kunnen met de resultaten van het onderzoek. “Het liefst willen we ook de CO2-footprint van onze producten in kaart brengen. Als je één jaar met ons eet, wat betekent dat voor je voetafdruk? Hoeveel scheelt het? Daar hebben we nu weinig zicht op en na prijstransparantie willen we nu duurzaamheidstransparantie. We willen de impact van ons bedrijf laten zien. We hebben een brede visie voor een gezonde, toekomstbestendige voedselketen en om die visie uit te dragen hebben we harde cijfers nodig.”

Je kunt veel roepen, maar je moet het ook waarmaken.
Drees Peter van den Bosch, directeur Willem&Drees