Studentenverhaal
Er is altijd de mogelijkheid om extra vakken te volgen die je boeiend lijken
Student Management, Economics and Consumer Studies
Vooropleiding: Hoger Hotelonderwijs, Saxion
Doorstuderen
Voor mij was het al snel tijdens mijn HBO duidelijk dat ik wilde doorstuderen. Tijdens mijn bachelor Hoger Hotelonderwijs had ik behoefte aan meer verdieping en uitdaging. Daarnaast had ik nog geen trek om fulltime te gaan werken en daarom wist ik al dat ik een master wilde gaan doen. De keuze is gevallen op de master Management, Economics & Consumer Studies aan de universiteit van Wageningen. Deze master bied een breed vakkenpakket aan die aansluit bij mijn interesses en daarnaast is er de mogelijkheid om stage te gaan lopen. Een stage heeft voor mij altijd een enorme meerwaarde gehad en ook nu hoop ik er veel aan te hebben.
Eerlijk gezegd heb ik mij nooit breed georiënteerd op verschillende universiteiten. Over de WU heb ik goede verhalen gehoord en toen ik langs ben gegaan voor een introductiedag voelde het meteen goed en heb ik besloten er te gaan studeren. Van deze beslissing heb ik geen spijt gehad, alles is ontzettend strak georganiseerd en de universiteit biedt geweldige faciliteiten aan, bijvoorbeeld dat je voor een bepaald bedrag per jaar onbeperkt allerlei sporten kunt beoefenen. En ondanks de strakke organisatie van de universiteit is er wel heel veel mogelijk en kan je altijd je eigen inbreng geven. Zo kies je binnen de master tussen drie verschillende specialisaties met elk hun eigen verschillende profielen. Een lastige keuze in het begin, maar je kan altijd een deel van je eigen vakkenpakket kiezen en is er altijd de mogelijkheid om extra vakken te volgen die je boeiend lijken.
Ervaringen
Mijn eerste jaar zit er nu op en eerlijk gezegd is het vrij goed gegaan. Ik had verwacht dat het Engels voor mij lastig zou worden, maar daar wen je ontzettend snel aan. Vooralsnog is de master zeer goed te doen en heb ik genoeg vrije tijd om te relaxen, sporten, feesten en werken. Dit komt ook doordat je een bufferweekje hebt voor de tentamens beginnen waarin je geen lessen hebt, wat voor mij bijzonder prettig is zodat ik me in die week even goed kan voorbereiden op de tentamens. Ik verwacht wel dat het tweede jaar een stukje zwaarder gaat worden, doordat dit jaar niet alleen om de theorie draait, maar ook om de toepassing hiervan in de vorm van een groot project, de stage en de thesis. Ik hoop mijn stage en thesis te kunnen combineren en deze te gaan doen bij Marketresponse. Zij hebben namelijk een model ontwikkeld die ik al gebruikt heb voor mijn thesis op het HBO. Dit model was het BSR (Brand Strategy Research) model waarmee je op een psychografische manier consumenten kan opdelen in segmenten. Ik werd met name door de diepgang en de uitgebreide mogelijkheden van het model gegrepen waardoor ik er graag verder mee wilde gaan.
Toekomst
Het zal moeten blijken waar ik mijn thesis over ga schrijven, want daar heb ik tot nu nog geen idee van. Het zal in ieder geval een kwantitatief onderzoek zijn, omdat ik meer geïnteresseerd ben in de statistiek en omdat ik hoop mij met statistische kennis te kunnen onderscheiden van andere marketingafgestudeerden. Wat ik doe na mijn master zal nog moeten blijken, hopelijk kan ik bij mijn stagebedrijf blijven hangen en daar fulltime aan de slag gaan. Daarnaast moet en zal ik de wereld zien en ontdekken en hoop ik dat deze master hieraan een bijdrage kan leveren.